|
Ca. 30 køretøjer havde fulgt
opfordringen til at aflægge Sporvejshistorisk Selskabs Museum et besøg.
Vi havde slået os sammen med Københavns Ford A Klub om arrangementet.
SHS, som sporvognsfolkene kalder sig, modtog os på parkeringspladsen i
skovbrynet, hvorefter vi i sporvogn blev befordret op til selve museet. Vi
blev budt velkommen og straks efter delt op i små grupper med hver en
guide der med saglig grundighed og entusiasme berettede om sider af
sporvogne de fleste af os aldrig havde kendt.
Et enestående værk er dette museum skabt af SHS medlemmers
frivillige og gratis arbejdskraft. Sporvogne fra de tre danske
sporvejsbyer København, Århus og Odense var repræsenteret samt en
enkelt fra Flensborg og en fra Mal mø.
På strækningen fra P-pladsen til museet foregår
transporten i Århus sporvogne og som ekstra tur indsættes den endnu ikke
restaurerede Flensborg vogn. Disse vogne har en mindre sporvidde end
Københavnervognene, der endnu ikke er i drift. Som helhed bemærker man
at restaureringen er helt i top, samt at arrangemen- |
|
tet klappede og bar præg af vældig god organisation.
Vi siger SHS tak for besøget med et pågensyn. Mindre heldigt
var besøget senere på dagen hos Skjelskør-Dalmose
Veteranjernbane. - Hvis man ikke kan sige noget godt om andre, skal
man lade være - siger et gammelt ord - så det gør jeg.
PS. Samarbejdet med KFAK synes at være en god ting, også
til køreture. Jeg vil lige nævne en pudsig ting som vi fælles må
søge ikke gentager sig. På samme dag havde vi (DVK) vor sidste
|
|
madpakketur og KFAK deres løvfalds-tur. Under en samtale senere med
formand Hans Jørgen fra KFAK erfarede vi begge at vi stort set
havde kørt samme rute, DVK med 4 biler. KFAK med 7, vi havde endog
passeret samme punkt, nemlig Sparresholm gods, med én times
forskel. Det dårlige vejr forud for lørdagen var nok skyld i den
ringe deltagelse hos begge parter, men havde vi dog blot talt sammen
forinden kunne vi med fordel have slået pjalterne sammen.
Tak for sæsonen.
Svend Dråby
|
|
|