Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 58  -  FORÅR 1979     side    3

     
  HØJER
Af Ejvind Ellegård
og P. E. Hansen
 

 mange karrosserifabrikker her i landet. De fleste beskæftigede sig næsten udelukkende med bygning af kommercielle automobiler, kun et fåtal gav sig af med bygning af personautomobilkarrosserier i større stil. En af de fabrikker der markerede sig inden for personvognsbygningen var I. H. Jensen i Højer. Gennem tre årtier udgik fra denne fabrik en række pragtstykker af meget høj håndværksmæssig kvalitet, bygget på for-

 

trinsvis amerikanske mellemklassechassiser.
   I 1877 åbnede I. H. Jensen (f. 1850 d. 1947) er karetmagerværksted i Højer, dengang tysk område efter krigen i 1864. I karetmagerhjemmet fødtes otte børn, ét af disse. Hans (f. 1883 d. 1962), var den eneste der valgte at lære faderens håndværksfag, for derefter at arbejde som svend i virksomheden. Virkeområdet for værk stedet, da Hans Jensen var ung svend først i år-

 
 

Betragter man automobilets historie fra 1880'erne, da de første motordrevne køretøjer fremkom,, vil man konstatere, at adskillige af de første automobiler var baseret på en hestevogn, jævnfør Hammel-vognen. Det var derfor naturligt, at de håndværkere der beskæftigede sig med bygning af hestevogne, karetmagerne, dannede grundlaget for det håndværksfag der opstod med den begyndende automobilfabrikation, i udlandet omkring århundredskiftet, her i landet umiddelbart efter første verdenskrig.
   Netop i tyverne og trediverne etableredes

Karrosserifabrikant Hans Jensens mesterstykke, karet bygget 1908 og stadig bevaret i familiens eje. 

(side 2)   I. H. Jensens første automobilkarrosseri bygget på Stoewer chassis, her fremstillet på amts udstillingen i Tønder først i tyverne.