Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 58  -  FORÅR 1979     side    4

     
 

 

 
  Z 700, lillebil bygget på Ford T chassis, formentlig forlænget for at give plads for klapsæder.

hundredet, var alene fremstilling og reparation af hestevogne til både person- og arbejdskørsel. Talrige billeder af hestevogne fra tiden, som familien har bevaret, vidner om de typer I. H. Jensen kunne tilbyde, idet billedsamlingen dengang virkede som en art katalog for potentielle kunder.
I 1908 udførte Hans Jensen en karet som mesterstykke. Forordningerne i det tyske kejserrige krævede, at man for at kunne begynde som
mester og antage lærlinge, skulle dokumentere sine kvalifikationer ved at udføre en større opgave. Kareten er stadig bevaret i familiens eje. For yderligere at dygtiggøre sig drog Hans Jensen som naver til Tyskland for på vognmagerværksteder at se nye metoder og materialer. Der er ingen tvivl om at unge danske håndværkssvendes rejser på professionen i begyndelsen af århundredet, specielt til de store tyske byers værksteder og fabrikker, bidrog til at føre dansk håndværkskunnen fremad. Malermester P. Hansen, Horsens (f. 1879 d. 1972) har fortalt P. E. Hansen om oplevelser på vognmalerværksteder i Hamborg og Berlin i 1902-03. Luxus Ford T med Højer karrosseri.

I Tyskland fik Hans Jensen øje for de muligheder der lå i automobilkarrosseribygning, og for

(side 5) Lillebilkarrosseri på forlænget Ford A chassis. På interiørbilledet ses de klapsæder som næsten altid fandtes i taxaer og lillebiler i trediverne. 

I. H. Jensen byggede kun enkelte kommercieller karrosserier. Her Chevrolet rustvogn på 1929-30 lastvognschassis og Ford A postbil.