Bilhistorisk Tidsskrift NR. 58 - FORÅR 1979 side 6 |
|
Enkelte rutebiler blev det også til, her to Chevroleter,
en kort chassis 1929-30 og en lang 1931. |
men med forskellige typer hestevogne. Med sig fra sine rejser i Tyskland bragte Hans Jensen enkelte tyske håndværkere, der bosatte sig i Højer. Ligeledes etablerede Hans Jensen kontakt med tyske virksomheder der bl. a. leverede karrosseribeslag. De karrosserier der blev bygget i Højer i tyverne er formentlig blevet bygget i lignende udgaver på de ret mange karrosserifabrikker, der eksisterede her i landet omkring 1930. Det der gjorde Højer-fabrikken landskendt var cabrioleterne. Willys'en vist på et af artiklens billeder har været en af de første. Karrosseriformen er |
tysk inspireret, Lourings Adler fra samme tid med Karmann
karrosse har de samme linier som Højer-karrosserierne. Mange mener at der
har været en forbindelse mellem Højer og Glaser i Dresden eller andre
tyske fabrikker, men det er ikke tilfældet. De studierejser Højer- |