Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 58  -  FORÅR 1979     side    6

     
 

 

 
 

Enkelte rutebiler blev det også til, her to Chevroleter, en kort chassis 1929-30 og en lang 1931.

at få indblik i bl. a. opbygning og formgivning af en karrosse frekventerede han tekniske skoler i Hamborg. Første verdenskrig afbrød Hans Jensens planer om at ændre karetmagerværkstedet i Højer til en automobilkarrosserifabrik, først i 1918 kunne han overtage faderens virksomhed og omkring 1920 byggedes det første automobilkarrosseri på et Stoewer chassis. Denne første bil blev vist på amtsudstillingen i Tønder sam-

men med forskellige typer hestevogne. Med sig fra sine rejser i Tyskland bragte Hans Jensen enkelte tyske håndværkere, der bosatte sig i Højer. Ligeledes etablerede Hans Jensen kontakt med tyske virksomheder der bl. a. leverede karrosseribeslag. De karrosserier der blev bygget i Højer i tyverne er formentlig blevet bygget i lignende udgaver på de ret mange karrosserifabrikker, der eksisterede her i landet omkring 1930. Det der gjorde Højer-fabrikken landskendt var cabrioleterne. Willys'en vist på et af artiklens billeder har været en af de første. Karrosseriformen er

tysk inspireret, Lourings Adler fra samme tid med Karmann karrosse har de samme linier som Højer-karrosserierne. Mange mener at der har været en forbindelse mellem Højer og Glaser i Dresden eller andre tyske fabrikker, men det er ikke tilfældet. De studierejser Højer- 

(side 7) Willys 1931 med to dørs cabriolet karrosseri, formentlig en af de første convertible biler der er bygget i Højer. Karrosseriformen leder tanken til tyske karrosserifabrikker bl.a. Heinrich Glaser i Dresden, men i Højer har man aldrig haft forbindelse med Glaser.