|
M. 115, Dodge Fight 1931. Med disse første cabrioleter
var karrosseri/ormen givet i år fremover, de enorme døre og sænkningen
i karrosserioverkanter til kalechen i nedslået tilstand.
familien gjorde til Tyskland har naturligvis medført, at der er visse
fælles træk i Højers karrosseriform og de tyske fabrikkers ditto.
Byggemetoden i Højer gennem hele cabriolet-perioden, der
begyndte omkring 1930 og sluttede omkring 1950, naturligvis med et bræk
som følge af verdenskrigen, var træskelet beklædt med stålplade. Alt
træ man brugte var gammelt alsisk bøgetræ naturtørret i åbne lader
på fabrikken. Hængsler og øvrige karrosseribeslag blev leveret af Gebrüder
Happich i Tyskland. Forruderammer og oprullelige vindu- esrammer blev
fremstillet på fabrikken af stålprofiler. Derefter blev de
forniklet/forkromet hos Fa. Viggo Nielsen i Esbjerg. Glas blev leveret
udskåret efter skabeloner af Alstrup, Esbjerg.
Man kunne få den tanke at de to Studebaker' lignende Pierce-Arrows var
ombygninger - fra Cabriolet til Sedan de Ville Landau, men Peter Rasmussen
oplyser at Højer byggede flere typer karrosserier til Pierce-Arrow 1931.
På den øverste anes nummeret X eller K 196. på den nederste et tocifret
X- eller K-nummer. Hvem ejede dem? Sammenlign med fotoet i BhT nr. 6. |
|
|
|