Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 58  -  FORÅR 1979     side   10

     
 

 

Lejlighedsvis rejste familien Jensen til Tyskland for at se nyheder på automobiludstillinger. Billedet af en Chrysler 1932 er fra Berlin, man bemærker ligheden mellem Højer cabrioleterne og den tyske Buhne coupe på USA-chassis.

detailler blev ved førstegangs bygninger overført til krydsfinerskabeloner. Også døre og bagagerumsklap blev fremstillet og hængslet medens træopbygningen foregik på bukkene. Derefter blev træskelettet beklædt med l mm karrosseriplade, formet med hammer og tildels selvkonstruerede maskiner. Hæftningen til træskelettet skete med søm gennem dornede huller i karrosseripladen.
                                Fortsættes side 18.

 
 

 I Højer eksisterede ikke skarpe grænser mellem de enkelte fagområder. Alligevel kan man gruppere følgende: Karrosseribyggere i træ og plade, kleinsmede, lakerere og sadelmagere, som arbejdede på karrosserierne i nævnte rækkefølge. Efter de første cabrioleter var bygget blev arbejdet indpasset i et vist system. Når et karrosseri blev bestilt og chassis ofte med forskærme, torpedo og bagskærme var ankommet med jernbane til Højer, lavede Hans Jensen en skitse af det karrosseri der skulle bygges på chassiset. Derefter blev der fremstillet tegninger

 

i mål 1:1, de største på tegnepapirformat 1500 x 5000 mm, disse tegninger blev ophængt i træværkstedet og man kunne nu direkte tage mål og profil fra opstalterne. Man startede med at tilskære de to længdevanger der blev sammenholdt med traverser og nødvendige fastgørelser til chassiset blev udført. Derefter blev »bunden« løsnet fra chassiset og lagt på to bukke og opbygningen af stolper, skærmbøjler, løsholter og sprøjler gik igang. Alle samlinger blev limet og sammenholdt med træskruer undertiden også forstærket med smedede beslag. Karrosseriforms-

 

Karrosseribygger Peter Rasmussen, ansat hos I. H. Jensen i flere årtier, abonnerede i en del år på Deutsche Fahrzeug-Technik, der månedlig bragte konstruktionstegninger til både kommercielle og personvogns karrosserier. Den her viste tegning af en cabrioletkarrosse er fra marts 1932 og passer i mål til en ottecylindret Horch. Disse tegninger solgte tidsskriftet i mål 1:5 for 7 RM, karrosserifabrikker kunne så arbejde direkte efter tegningen eller modificere dem efter egne ideer. P.R. udførte udover praktisk arbejde også en del tegninger for Højer.