Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 58  -  FORÅR 1979     side   18

     
 

 

Det var de store luksuøse cabrioleter der havde Højers interesse. Dog blev der bygget enkelte sportsprægede vogne, her Adler Trumf.

Fortsat fra side 10.
   Efter beklædningen blev karrosseriet påmonteret chassiset og spartle- og lakerearbejdet kunne påbegyndes. For dette arbejdsområde stod Herman Sigismund der var tysk håndværker af den gamle skole og som håndterede sine pensler og staffereslepperter med virtuositet. Sigismund nægtede at arbejde med sprøjte og tålte ikke at blive tituleret maler, lakerer om man må bede. Gennem mange år sprøjtede Hans Jensen selv vognene, ofte om natten når der ikke var støv i luften på værkstedet.
   Kalechestiverne blev nu monteret således at det omfattende kalechearbejde kunne udføres. Stålstænger og træbøjler blev fremstillet i fabrikken og ikke som man kunne antage hjemtaget komplet fra tyske fabrikker. Trækalechebøjlerne blev ikke dampbøjet men udsavet af naturkrumme træstykker (grene), herved opnåede man at bøjlernes form forblev uændrede. Dampbøjede bøjler har en tendens til at søge tilbage mod det retlinede træ hvoraf de er fremstillet.
   Alt kalechearbejde blev udført som syv lags kalecher med krøluldsudstopning. De første år i cabriolet-perioden havde man ansat en kaleche-