|
|
|
Det var de store luksuøse cabrioleter der havde Højers interesse. Dog
blev der bygget enkelte sportsprægede vogne, her Adler Trumf.
Fortsat fra side 10.
Efter beklædningen blev karrosseriet påmonteret chassiset
og spartle- og lakerearbejdet kunne påbegyndes. For dette arbejdsområde
stod Herman Sigismund der var tysk håndværker af den gamle skole og som
håndterede sine pensler og staffereslepperter med virtuositet. Sigismund
nægtede at arbejde med sprøjte og tålte ikke at blive tituleret maler,
lakerer om man må bede. Gennem mange år sprøjtede Hans Jensen selv
vognene, ofte om natten når der ikke var støv i luften på værkstedet.
Kalechestiverne blev nu monteret således at det omfattende
kalechearbejde kunne udføres. Stålstænger og træbøjler blev
fremstillet i fabrikken og ikke som man kunne antage hjemtaget komplet fra
tyske fabrikker. Trækalechebøjlerne blev ikke dampbøjet men udsavet af
naturkrumme træstykker (grene), herved opnåede man at bøjlernes form
forblev uændrede. Dampbøjede bøjler har en tendens til at søge tilbage
mod det retlinede træ hvoraf de er fremstillet.
Alt kalechearbejde blev udført som syv lags kalecher med
krøluldsudstopning. De første år i cabriolet-perioden havde man ansat
en kaleche-
|
|