Bilhistorisk Tidsskrift NR. 58 - FORÅR 1979 side 22 |
|
Engang sidst i trediverne fik man overdraget en
udsædvanlig opgave hos I. H. Jensen. En Lancia Dilambda - denne type var
i produktion fra 1929-35 - ønskedes ombygget med en meget speciel
karrosse. Ejeren var en københavnsk løjtnant Hagemann, og han ønskede
sit nye køretøj forsynet med en blanding af hard top og kaleche, og
vognen skulle samtidig være convertibel. Men hard top kunne den jo ikke
være i traditional forstand, for en hard top lader sig ikke folde. Man
byggede derfor toparrangementet således at det kunne nedsænkes i
bagagerummet når vognen skulle være åben. Systemet var tilsyneladende
inspireret af en samtidig Peugeot- model. Vognen var under bygning i et
år og i byggetiden kom Hagemann jævnlig på inspektionsrejser til Højer
ifølge med en arkitekt, der havde til opgave at være rådgiver
vedrørende formgivningen. |