Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 58  -  FORÅR 1979     side   23

     
 

  Så vidt vides meldte løjtnant Hagemann sig som frivillig i vinterkrigen i Finland og faldt. Bilens skæbne er ukendt. Og den sum Hans Jensen skrev på sin faktura til løjtnant Hagemann er også ukendt - men den må have været endog meget stor efter datidens kroneværdi. 

Lanciaen er næsten færdig, der mangler kun indtræk og ruder. Fra venstre Jensen sen. og jun., en ukendt Højer-kunde, og tre Højer- håndværkere der omsatte Jensen jun. konstruktions tegninger til form: Karrosseribyggerne Jubler og Rasmus Rasmussen og sadelmager Walther Petersen.

 
 

Fortsat fra side 19.
  Højers kapacitet i de store år 1930-40 var ca. 20 karrosserier om året, lagt sammen med de cabrioleter der blev bygget efter krigen må det formodes at firma I. H. Jensen har bygget 200- 250 cabrioletkarrosseriet. Der findes intet arkiv hos familien, men tidligere medarbejdere beretter om bygning på følgende automobilmærkechassiser: Adler, Armstrong Siddeley, Buick, Ford, Hudson, Morris, Nash, Pierce-Arrow, Porche, La Salle, Lancia, Rolls-Royce, Mercedes, Daimler, Oldsmobile, Plymouth, Chrysler, Wolseley, Willys Overland.
  Antallet af ansatte i trediverne var op mod 20 medarbejdere på karrosserifabrikken.

Fra 1937-40 drev Hans Jensen også Adler samlefabrik og import af Krupp lastvogne. Disse virksomheder var beliggende ved Højer sluse, en del af de ansatte var på kost hos familien Jensen, en livsform som ikke var ualmindelig dengang og som gav en samhørighed, der kendes fra livet på mindre bøndergårde.
   Blandt automobilhandlerkunder erindrer man i Højer Nellemann (Nash), Bülow (Buick), Bjørn Caning og Sommer. Sidstnævnte fik bygget nogle af sine prototyper i Højer. Derudover fik familien Jensen forbindelse med mange private kunder blandt andet fra Københavns- området. 
             Ejvind Ellegård og P. E. Hansen

 

Forfatterne ønsker at bringe en hjertelig tak til følgende personer for bidrag ved nærværende artikels tilblivelse.
    Hans Jensens enke og datter, fr. Ella Jensen, Højer og fr. R. Jensen, Skærbæk for oplysninger og lån af billedmateriale.
   Karrosseribygger-brødrene Rasmus Rasmussen, Højer og Peter Rasmussen, Åbenrå samt saddelmagermester Nis Jensen, Sønderborg for samtaler om livet i Højer i trediverne og oplysninger om tekniske detaljer ved opbygningen af Højer-cabrioleteme.