|
I efterkrigsårene blev der blandt andet lavet nogle
Daimler cabrioleter i Højer. Herover en DB 18, som efter chassis- og
motornummer skulle være fra 1948, men er første gang indregistreret
herhjemme i 1951. Vægten, 1.800 kg, siger hvor solidt vognene blev
bygget. Det giver den sekscylindrede motor på 2V2 liter noget at arbejde
med. Der er pre-selector gearkasse. Vognen er i god stand, men den ny
ejer, Jens Røder, vil alligevel give den en omgang. Forrige ejer (gennem
14 år) var tidligere DVK-medlem Johan Egense, og før ham har den vist
nok haft to ejere. |
|
Hvad er bevaret?
Ja, med sikkerhed vides altså at der er Dronning Alexandrines Nash på
Egeskov og sammesteds Christian den Tiendes Cadillac limousine. Så er der
Granzows R-R Phantom II, som nu er i udlandet, og Jens Roders Daimler.
En velbevaret DKW Højer-cabriolet skal findes hos en
motorcykelsamler i Guderup på Als.
Og så er der en lang række tvivlstilfælde. De gamle Højer-folk
mener med sikkerhed at kunne identificere Søren Pedersens Chevrolet 1932
(ex Oluf Olufsen - se BhT nr. 36, side 19) som en Højer-cabriolet,
kufferten skulle være umiskendelig |
|
Denne 20 HP 1948 blev bygget til rutebilejer Carl Hansen,
Carlsvognen, Vejle.
Jensen. Jørn Jacobsens FIAT 525S 1930 (BhT 41 side 20) kunne
være Højer, men måske snarere Dansk Karosseri-Fabrik. Andre
Højer-muligheder er NSU-FIAT Ballilaen på samme side (findes nu i
Ålholms magasiner), det forrige karrosseri på BP's R-R Silver Ghost (se
BhT 49 side 35), den mystiske Talbot »Ten« (BhT 51 side 25), 1931
Buick'en på side 2 i BhT 57, ja sågar Hillman Minx'en i BhT 56 side 19. Det er altsammen gætterier, det skal understreges.
Red.
|
|