Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 58  -  FORÅR 1979     side   24

     
 

 
 

I efterkrigsårene blev der blandt andet lavet nogle Daimler cabrioleter i Højer. Herover en DB 18, som efter chassis- og motornummer skulle være fra 1948, men er første gang indregistreret herhjemme i 1951. Vægten, 1.800 kg, siger hvor solidt vognene blev bygget. Det giver den sekscylindrede motor på 2V2 liter noget at arbejde med. Der er pre-selector gearkasse. Vognen er i god stand, men den ny ejer, Jens Røder, vil alligevel give den en omgang. Forrige ejer (gennem 14 år) var tidligere DVK-medlem Johan Egense, og før ham har den vist nok haft to ejere.

Hvad er bevaret?
Ja, med sikkerhed vides altså at der er Dronning Alexandrines Nash på Egeskov og sammesteds Christian den Tiendes Cadillac limousine. Så er der Granzows R-R Phantom II, som nu er i udlandet, og Jens Roders Daimler.
  En velbevaret DKW Højer-cabriolet skal findes hos en motorcykelsamler i Guderup på Als.
  Og så er der en lang række tvivlstilfælde. De gamle Højer-folk mener med sikkerhed at kunne identificere Søren Pedersens Chevrolet 1932 (ex Oluf Olufsen - se BhT nr. 36, side 19) som en Højer-cabriolet, kufferten skulle være umiskendelig

Denne 20 HP 1948 blev bygget til rutebilejer Carl Hansen, Carlsvognen, Vejle.


Jensen. Jørn Jacobsens FIAT 525S 1930 (BhT 41 side 20) kunne være Højer, men måske snarere Dansk Karosseri-Fabrik. Andre Højer-muligheder er NSU-FIAT Ballilaen på samme side (findes nu i Ålholms magasiner), det forrige karrosseri på BP's R-R Silver Ghost (se BhT 49 side 35), den mystiske Talbot »Ten« (BhT 51 side 25), 1931 Buick'en på side 2 i BhT 57, ja sågar Hillman Minx'en i BhT 56 side 19. Det er altsammen gætterier, det skal understreges.                          Red.