Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 58  -  FORÅR 1979     side   26

     
  RINGKØBING!

Efter at have læst og hørt hvordan Ringkøbingløbet kan lokke hele den gamle garde frem - syntes vi I skulle høre en nybegynders beretning:
   Lørdag morgen beroliges de nervøse gemytter ved at se, at det trods alt vil blive godt vejr. Køretøjerne skal ha' benzin og et sidste check af lufttryk m. m. - og man enes om at mødes på tanken og køre i sluttet trop til startstedet.'Far i Rolls med skiftetøj, madpakker + øl, Søren på Harley med moralsk støtte og undertegnede på Goldstar. Rollsen kører fint i forvejen mens vi andre kravler i dragterne og følger efter. - Men der er ingen på tanken! Hvad nu? - Efter kort rådslagning optages forfølgelsen mod Ringkøbing - kun med sparsom oplysning om den planlagte vej derop. - Faderkærligheden sættes på prøve!
  Ti km uden for Åbenrå kører vi forkert første gang - vejene er lavet om p.g.a. den nye motorvej. - Pludselig ser vi noget der ligner en gammel bil køre bort i det fjerne - en anden vej! Far? - Om det var far - vides ikke. Vi ses ikke før i Ringkøbing om aftenen.
  Harleyen lægger tempo nordpå. Indtil Rødding går det ganske pænt - bortset fra at BSA'ens kobling konstant skal strammes. - Peter er urolig. - Her standser vi på en



tankstation for at spørge om vej - men nu vil BSA'en ikke starte igen. Solen bager og læderdragterne føles som en sauna - mens vi bakser med udyret.
   Ca. en liter sved senere lykkes det med fælles hjælp at starte den - og vi kommer netop ind på

rette vej; så prøver Peter en hurtig nedgearing i et kryds, koblingshåndtaget går i bund. Fortsættelse umulig! Nerverne er på højkant - mor må være urolig allerede, da de ikke har set os end-

BSA Gold Star M 24 1939. 500 cc, ca. 25-27 hk, top ca. 145) kmt! 0-100 kmt på 9 sek. Købt i Ansager. Historie ukendt.