Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side    8

     
 

 

Arbejdsforholdene hjemme var ikke de bedste.

videre besvær, men at af dem havde for stor tolerance. så navet matte til belægning med hårdkrom sammen med styreboltene.
  Ventetiden blev igen udnyttet, denne gang til gavn for gearkassen. En god ven og fagmand med diverse faciliteter til sin rådighed var forlængst ilet til undsætning, og med hans hjælp blev gearkasse adskilt. På grund af usynkroniserede første og andet gear var der en del slitage på disse, dog ikke mere end at det var forsvarligt at lade dem køre videre. Derimod trængte lejerne til udskiftning. Her gik det ikke helt så nemt at finde nye, for to af dem er af en speciel type, med en krave som skal forhindre dem i at forskubbe sig. ZF's importør i Danmark var dog meget imødekommende, og efter mange opslag i lige så mange kataloger lykkedes det at fremtrylle et sæt fra Friedrichshafen. Vi forsøgte også at fa nye gearhjul, men forgæves. Herefter kunne gearkassen samles, hvilket indebar opvarmning af visse dele i oliebad. En gryde blev sat over ilden, og imens læste jeg op for min ven, hvad værkstedshåndbogen har at sige generelt om samlingen. Han bifaldt ikke oplysningerne, idet han sagde, at det var omvendt af, hvordan man plejer at gøre. Man skal ikke modsige en fagmand, men efter at vi havde lirket med gearhjulene i tre kvarter uden at komme videre, kunne