Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  16

     
 

ske mærker uden toldbeskyttelse. Statsmagten viste ingen større interesse for at hjælpe en dansk bilindustri i gang - skønt handelsministeriet gav en mindre bevilling til udviklingen af DKR, havde man næppe tænkt sig at yde det millionlån som projektets fædre søgte om for at få en produktion i gang. De ihærdigste forsøg blev gjort af far og søn, Erik og Ole Sommer, fra den første SI i 1950 til »Joker« 20 år

 

senere; S l var, sammen med DK A l fra samme år, den mest realistiske konstruktion - de øvrige rangerer alle mellem det latterlige og det tragiske.
  25 år senere er det let nok at påpege de fejltagelser som talsmændene for en dansk bilproduktion gjorde sig skyldige i. For det første var manglen på en tradition for danske biler et alvorligt handicap - Triangel, eller for den sags

 

Modellen til S l blev desværre knust under en tabt kasse - størrelsen ses af tændstiksæsken.

skyld Nimbus, var ikke meget at bygge videre på. I øvrigt må det ikke glemmes hvor stor en del af udviklingen i dansk metal- og maskinindustri der har fundet sted efter 2. Verdenskrig: Der var simpelt hen ikke den store industrielle baggrund at gå ud fra i 40'erne. Deraf fulgte, at vi savnede den nødvendige specialviden og de nødvendige fagfolk i bil-konstruktion og -fremstilling, og i høj grad også tilbehørsindustri og underleverandører til en bilindustri. Endelig manglede vi dengang som nu råmaterialerne. - Mange paralleller kan drages til Kramme og Zeuthens samtidige forsøg på at etablere en produktion af flyvemaskiner i Danmark.
   Endvidere var, og er, det danske hjemmemarked for lille til alene at understøtte en hjemlig bilindustri, og planer for export kom først ind i billedet med DKR i 1954 - betænk at størstedelen af Sveriges bilproduktion går til export, og at SAAB og Volvo først voksede sig store efter gennembruddet på verdensmarkedet, specielt i USA. Og endelig gik samtlige danske forsøg ud på at fremstille relativt billige folkebiler, som ikke ville have adskilt sig stort fra hvad udenlandske fabrikater kunne tilbyde - bortset fra at de danske biler sikkert ville have været dyrere, og objektivt betragtet, dårligere.