Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  17

     
 

S l blev bygget op på Sommers eget værksted. Bemærk udformningen af forpartiet.

  Det er naturligt i denne forbindelse at mindes den skæbne som overgik Martini i Schweiz, Spyker i Holland og de belgiske bilmærker - ingen af dem kunne på det kritiske tidspunkt tilbyde biler som ikke kunne leveres bedre og billiger fra Torino, Detroit eller Paris (eller fra udenlandske firmaers lokale samlefabrikker), samtidig med at exportsalget af forskellige årsager gik tilbage. Det er forfatterens personlige overbevisning, at en dansk bilfabrikation kun kunne etableres såfremt produktet kunne tilbyde noget specielt, så en dansk bil derved kunne fylde en nok så beskeden niche på verdensmarkedet og på denne vis undgå en direkte konkurrence med de internationale masseproducenter. Den hollandske DAF/Volvo er med sin særegne transmission et skoleexempel herpå. I den henseende var den teknisk særprægede DKR måske det bedste forsøg Danmark præsterede, eller sågar Sommers Volvo Joker.
   Mens det således ikke lykkedes at etablere en dansk bilindustri må det ikke glemmes at der blev fremstillet biler i Danmark - nemlig af de firmaer der fortsatte traditionen med dansk- samlede biler. Fords fabrik i Sydhavnen rundede i 1953 en kvart million biler, og ved produktionens ophør i 1966 havde man nået 325.000 -

 

mens General Motors på Nørrebro havde samlet 230.000 biler fra 1924 til 1954, og i øvrigt var det firma der fortsatte produktionen længst. Foruden det danske hjemmemarked forsynedes ofte resten af Skandinavien, og før krigen de baltiske Randstater, fra København. - Endvidere havde DOMI i Glostrup (Morris m.fl.) og Nordisk Diesel samlefabrikation i større serier. Af og til blev der herhjemme fremstillet modeller

 

som adskilte sig fra ophavet, f.ex. var det ganske almindeligt at forsyne lastbiler med danske førerhuse, og varevogne og busser med danske karrosserier - endnu en valutabesparelse. DOMI fremstillede en Morris Minor de Luxe varevogn med fladt tag i stedet for den sædvanlige forhøjede varekasse, og en forlænget 7- personers Plymouth Savoy til droskebrug - Nordisk Diesel præsenterede Standard 8 og 10