Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  18

     
 

med specielt dansk luxus-udstyr, senere betegnet som Vanguard Junior. Men også denne virksomhed er blevet overhalet af udviklingen, det er ikke længere rentabelt at etablere en samlefabrik til så lille et marked som det danske - nu nøjes vi med de såkaldte klargøringscentre.
   I det følgende er de betydeligste dansk- byggede bilprototyper fra perioden efter 1945 taget op til nærmere behandling. De 3 første - S1,

 

DK A l, og Erla - kunne beskues af et undrende publikum på den første biludstilling i Forum i København efter krigen, som blev afholdt i februar-marts 1950. Af disse må S l og DK A l betegnes som seriøst mente forsøg, dog af ganske forskellige årsager, hvorimod man tør kalde Erla'en for et luftkastel. Samme betegnelse må også hæftes på plasticbilen DK, som havde sin korte blomstring i 1954: Det nok mest

 

På forsiden ses S l på Forum-udstillingen og her den restaurerede vogn som den i dag er udstillet på Danmarks Tekniske Museum.

ambitiøse projekt, men med indslag af ren komik. Endvidere gives en omtale af Sommers øvrige projekter, og til slut nævnes nogle af de andre biler fra perioden - fortrinsvis experimenter af udpræget »den-har-jeg-selv-bygget-hjemme-i-baggården« karakter, som næppe nogensinde har været tænkt serieproduceret. Forfatteren bekendt er den eneste bevarede Sommers S l, som firmaet stadig ejer og har udlånt til udstilling på Danmarks Tekniske Museum; direktør Ole Sommer er velkendt som samler af klassiske biler, og har megen interesse i sit firmas historie. Andre af Sommer-firmaets produkter er bevarede, heriblandt nogle stykker af Volvo Joker-bilen fra 1972-73. 

S l. København 1950 
Bilfirmaet E. Sommer - nu O. Sommer A/S - fik kort tid efter krigens afslutning importagenturer for de engelske mærker Jaguar og Jowett (inclusive Bradford varevognen). Senere markedsførtes en overgang den tyske miniature-bil Champion. Så da Erik Sommer først undfangede ideen til en danskbygget bil, var det naturligt at konstruktionen i udstrakt grad anvendte komponenter fra de engelske biler som firmaet importerede.