Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  22

     
 

 

Volvo Specialen blev fremstillet på samme måde som Jupiteren. Til venstre karrosserikunstneren Stensnæs, til højre Ole Sommer.

hed var resultatet sikkert ikke videre velegnet til at afhjælpe efterkrigstidens lillebil-mangel, da de fleste hyrevognmænd foretrak »amerikanere« - heller ikke den engelske Austin-taxi slog igennem i Danmark, og Bradford'en var som Mini-Taxi 20 år forud for sin tid.
   Ifølge oplysninger fra en tysk kilde var Sommer også involveret i et projekt til at licensbygge den tyske Staunau i Danmark - Staunau var et lille firma i Hamburg som i 1950-51 forsøgte sig med en forhjulstrukket bil med den dobbelt- stemplede ILO 730 ccm motor. Dette har ikke kunnet bekræftes fra dansk side, men her er måske en forklaring på at denne motor endte i S l som ovenfor omtalt. Hvad den forhjulstrukne varevogn angår, oplyser Ole Sommer at den østrigske bilkonstruktør Eberan von Eberhorst opholdt sig en kort tid i København og der var ansat af hans far til at forestå dette projekt, som aldrig kom længere end til tegnebrættet. I den forbindelse er det værd at bemærke, at det var von Eberhorst som konstruerede chasisset til Jupiter'en. Hans karriere spænder i øvrigt fra 30'ernes Auto Union racervogne som han arbejdede på hos Porsene's konstruktionsbureau, til Aston Martin sportsvognene 20 år senere.