Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  32

     
 

præsentationen smed bilen et forhjul under en demonstrationskørsel da forhjulsspindelen knækkede.
  Med en mislykket prototype, og uden kapital - Gabrielsen blev ruineret, og flere andre også hårdt ramt - måtte DKR opgives. Aktieselskabet blev afviklet, og prototypen solgt for en ringe sum. Ahlmann-Ohlsen og Mathiesen er begge døde, Gabrielsen levede endnu for et par år siden - såfremt nogen blandt læserne kan oplyse hvad der blev af ham og eventuelt formidle en kontakt, hører forfatteren gerne nærmere. Blandt dem, der endnu er tilbage, som dengang havde kendskab til DKR, er der almindelig enighed om at hele projektet var tragikomisk og absurd, og at DKR's eftermæle har gjort udtrykket »en dansk bil« til et uartigt ord. 

De andre 
Der vil altid være enkeltpersoner med fantasi og mekanisk snilde som kaster sig ud i at bygge deres egne biler - på denne måde er grunden blevet lagt til en stor del af verdens bilindustri - men lige så ofte har det ikke været andet end en hobby for vedkommende, uden nogen planer om masseproduktion og stordrift. Desværre er det en hobby som er blevet mere og mere vanskeliggjort ved statsmagtens indblanding og de krav som stilles af toldvæsen, biltilsyn og mange andre myndigheder. For 30 år siden var det ikke så vanskeligt, og i det følgende skal omtales

 


nogle af de hjemmebyggede biler som så dagens lys i 40'ernes og 50'ernes Danmark. - Det må indrømmes, at udvalget kan forekomme noget tilfældigt - det skyldes simpelt hen det sparsomme kildemateriale som har begrænset antallet af omtalte biler til dem, der er blevet beskrevet i samtidige bøger og tidsskrifter, og hvor sådanne artikler har været tilgængelige for forfatteren, som kun kan tilføje at han gerne lader sig belære på dette område!

 

Bünger-bilen.

Teknikumingeniør Børge Bünger i Odense konstruerede i 1949 en lille 3-hjulet bil, som i pris og driftsomkostninger skulle ligge mellem en motorcykel med sidevogn og de dengang billigste rigtige biler som Ford Anglia og Renault 4 CV. Bünger-vognen havde 2 hjul fortil, og var udstyret med en 2-cylindret ILO 2-takts mo-