Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  40

     
 

  Stående ved siden af den lille bil, vidste jeg ikke umiddelbart, hvad jeg nu kunne eller skulle gøre.
   Pludselig kom en mindre, meget velklædt herre ned til mig. Han smilede venligt og tilbød på svensk »att knuffa på«.
   Efter et øjeblik at have gennemtænkt min stilling anmodede jeg ham høfligt om ikke at røre køretøjet med sine lyse handsker.
   Da han så noget uforstående på mig, forklarede jeg det venlige medlem af vort broderfolk på mit bedste svenske, »att jag jo inte an hade kapitänens permission till att rulla bilen i hamn.«
  Stadig smilende, svarede han, at han respekterede denne min indstilling.
   Vi snakkede ti-femten minutter om køretøjet, som blev minutiøst undersøgt af os begge. Den fine herre ønskede mig til lykke med erhvervelsen og gik sin vej.
   Ved hjælp af nogle svenske 10-kronesedler fik jeg efter at have fået kaptajnens tilladelse nogle havnearbejdere til at hjælpe mig med at få bilen fra borde.
   Den blev trillet op på en rampe og derfra ned på min lastvogns lad.
   Min gamle onkel, der stadig i sit femogfirsindstyvende år driver sin sølvmedaille-snedkervirksomhed på Vesterbro i København (sølvmedaille er eller var det højest opnåelige) havde givet mig nogle ordentlige kiler med, og disse sømmede jeg ned i lastvognens træ, såle-