|
FOR- OG BAGSIDEN
P. E. Hansens hovedartikel til dette nummer handler om kalecher, og
vi har derfor valgt omslagsbilleder med relation til det emne. Forsiden
viser vist nok Danmarks første bil med kaleche. Det er det fjerde
firehjulede automobil her i landet, indført i juni 1897 af grosserer
Gustav M. Salomonsen, der ikke blot var pioner på det felt, men også på
fotografiens. Han har nemlig selv taget billedet, man ser tydeligt
boldudløseren i hans højre hånd og slangen der løber til kameraet
under hans fod og ned over trinbrættet. Vognen er en Peugeot, med
dobbeltcylindret motor som udviklede 33/4 hk og havde en
topfart af 25 kmt. Alle hjul har luftringe og vognen var i følge
Salomonsen nogenlunde driftsikker. Fotografiet er udlån at Flemming
Eilsø,
REDAKTION
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof
bedes sendt), Krogholmgårdsvej
70, 2950 Vedbæk. Tel. 02-81148.
Helst skriftlig henvendelse.
l redaktionen: Th. Ry Andersen,
Peter Bering, P. Lykkeberg, K.
Schouboe, P. E. Hansen, Peter Juel
Jeppesen, Bjarne Kornbeck.
Annoncer: Fritz Knudsen,
Langelinie 131, 5230 Odense M.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
EILER EILERSEN KBHVN.
|
|
|
Rungsted Kyst,
til MOTORS billed indsamling i 1976.
Bagsidebilledet stammer fra DVK medlem E. Hallberg
og viser hans far, fabrikant E. Hallberg Rasmussen, Ejby, i en
Messingford med Fords karakteristiske touringkaleche, der adskilte
sig fra de fleste andre ved ikke at være selvbærende hele vejen
til vindspejlet; den havde ekstra støtter ud for forsædets
ryglæn. Typen forsvandt først med 1923-modellen af Ford T. Med
sidestykkerne sat på blev der ikke udsyn ret meget andet end
fremefter. |
|
Jubilæumsbogen
Desværre er det svært at lave noget fejlfrit
på tryk. Jubilæumsbogen er ingen undtagelse. Mest iøjnefaldende
har nogle nok fundet »stavefejlen« på bagsiden. Men sandheden er
at vor tegner Bo Bonfils har ladet sig inspirere af et autentisk
skilt som er foreviget af fotograf Thomas S. Hermansen på
hosstående fotografi. Bilisten er redaktør Chr. Arnfast, Ålborg
og bilen en Olds »Curved Dash«. |
|
|