Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 61  -  1980     side    3

     
 

Derimod er det rigtigt nok at to af fotografierne i bogen vender forkert, på siderne 28 og 92. Det skyldes en tanketorsk i forbindelse med genbrug af optagelser der tidligere har været trykt i BhT. Så skal vi i samme åndedrag nævne at Åge Louring har gjort opmærksom på at Adler brandbilen er fra 1911, at hans Vivinus er fra 1900 og at hans store Renault 1912 ikke er lærredsbeklædt, men helt i massivt træ. Karrosseriets fabrikat er Rühe.
  Jens G. Jørgensen synes vi burde have nævnt at der var en ret aktiv fynsk klubafdeling et par år omkring 1960.
   Og endelig beklager vi at have snydt Peer Lauritzen for kreditering for endnu to billeder, på siderne 73 og 75.
   I enkelte eksemplarer har der været en trykkefejl i form af sorte klatter på et par billeder. Sådanne eksemplarer bytter vi.
   Det samme gælder bøger der slutter med side 96. Det skal være 104.
Siden sidst
Blandt 130 ansøgere blev DVK medlem Anders Ditlev Clausager foretrukket til stillingen som arkivar hos BL Heritage Ltd., Britisk Leylands

 

særlige datterselskab for den historiske side af sagen. Clausager bestyrer nu arkiverne i Studley i Warwickshire, med historisk oplysningstjeneste (DVK medlemmer er også velkomne til at stille spørgsmål), rådgivning for andre arkiver og til BL Heritage hører også Europas, måske verdens største fabriksejede samling af motordrevne køretøjer. De strækker sig fra en dampdreven græsslåmaskine fra 1870 til de nyeste modeller. Cirka 70 er permanent udstillet ved Donington racerbanen. I arkiverne findes en komplet eksportstatistik, hvor man fx kan se at der aldrig er sendt andre Morris TenSix Sports Tourer til Danmark end den 1934-model  Bendt Iversen har. For at plukke nogle andre tal: I 1946, da importen herhjemme kom meget pludseligt i gang igen, fik vi 1.043 Morris 8E, 406 Morris 10, 75 (!) Wolseley 18/85, 58 Wolseley 8, 27 Wolseley 10 og 23 M.G. TC. Og en enkelt 1½ liters Riley. Af dem kom der så ingen i 47, 2 i 1948, ingen i 49, 4 i 1950 og så ikke flere. I alt 7. Og af 2½ liters modellen 1 i 1948 (Henning Thyrres), og en til i hvert af årene 1949, 51 og 53. I alt 4. Og i 1954 4 Pathfinders. Ja, i relation til Højer-artiklen kan det 

 

da også nævnes at arkiverne udviser eksport til Danmark i 1938 af 6 Wolseley 18/85 chassiser og 4 25hp chassiser. Og så påstår arkivet at vi i 1949 har fået en enkelt M.G. Y Tourer (foruden 25 Y saloons i 1947 til 51) og 1950 en 2½ liters Riley 3-personers roadster. Hvad i alverden er der blevet af dem? - - - Som sædvanlig har Danmarks Tekniske Museum ikke kunnet finde ud af at sende sin årbog til Bilhistorisk Tidsskrift, men vi har da — også som sædvanlig — fået fingre i den på anden vis. Og fortegnelsen over ny gaver og deponeringer i 1978 rummer følgende motorsager: KZ elektrobil, BSF knallert, Lambretta scooter, Jaguar Mk. 9 1960-61, SAAB bilmotor, 2 Berini knallerter, International Farmall traktor 1950 model H, Mobylette knallert, Stewart speedometer, Folkevogn 1978 (se i øvrigt BhT nr. 57, Axel Semler er i mellemtiden afgået ved døden), og en bog med titlen »Motor-Car Overhaul and Adjustment«. - - - En telefonsamtale med Hans Poulsen, ejeren af Humberen på side 15 afslørede at en medarbejder i hans firma var kommet for skade at smadre vognen da den var nogle få år
                         (fortsættes side 31)