Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 61  -  1980     side  11

     
 

 
Type 66 has been adopted by the sockel manufacturers as the type best adapted to the manufacture of bow sockets in large quanlities, at a reduced cost.

 
 

 
1 1912 blev dette touring-stativ patenteret. Ved de senere lidt kortere karrosserier udelod man bøjle D. Bæreprincippet i stativet er at bøjle A fastgøres i vindspejlsarrangementet, kalechedu
gen fastgøres i karrossens bagkant og strammes når kalechen slås op. Sålænge A er fastgjort er dugen stram, bøjle B kan ikke bevæges opad og stativet kan ikke falde sammen.

 


Ved de åbne med simple kalecher, Roadster og Touring/Phaeton, ophører plade- og trærestaureringen i traditionel forstand når man når op i overkant med dørene. Det der ligger herover kan sammenfattes som vindspejlsarrangement og kaleche bestående af stålstivere, træbøjler og kalechedug, samt evt. løse sidestykker. Cabriolet modeller har mere komplicerede sideruder og tætninger, der kan have behov for restaurering.

 

 
I det følgende skal omtales de problemer jeg har måttet rydde af vejen for at klare kalecheområdet på min 1930 Chevrolet Touring. Ofte er Touringer skåret ned til åbne varevogne eller ændret til Topsy Top – og kalechen er borte, Ved Chevyen var kalechestativet ændret til fast stativ, forstået således at en væsentlig del af stålstængerne var borte og de resterende var svejset sammen. I træbøjlerne var nedstemmet langsgående lister, lignende dem