Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 61  -  1980     side  31

     
 

vægt. Som tidligere beskrevet ved Chevrolet var Ford motorerne også identiske for person- og lastbiler.
  I 1935 fik den nuværende indehaver af Chr. Mortensen & Sønner, Håkon Mortensen, kørekort. Til Håkon Mortensen købtes en ny International, den første i en meget lang række af International'er i firmaet. Den sidste International blev afhændet for et års tid siden, mærket importeres ikke mere her til landet. I1935 må en ny International have været en drøm. Produkterne fra de »rene« USA lastbilfabrikker, Mack, White, Reo, Diamond T, International m.fl. havde dengang samme ry, som nutidens to store svenskere besidder i dag.
  Verdenskrigen, som så ofte må inddrages i det bilhistoriske billede, medførte generatordrift – og udskæring til disse i flyttekasserne. Og en dag i halvtredserne måtte Chr. Mortensen & Sønner beslutte hvilket transportmiddel man ville satse på i fremtiden. Det var ikke længere muligt at drive en blandet vognmandsforretning tilfredsstillende. Beslutningen blev truffet, i dag kører man næsten udelukkende firmatransport med hollandske DAFer.

 

Siden Sidst          (fortsat fra side 3) 
gammel. Dens efterfølger blev den ene af de to Hillman 20/70 1934 med Højer karrosseri som ses på side 13 af Bilhistorisk Tidsskrift nr. 58. Verden er lille. - - - Det er måske lidt sent på sæsonen at bringe advarslen: Det kan være uklogt at frostsikre sin veteranbil ved bare at tappe kølevandet af. Giv den hellere en forsvarligt frostsikker kølervæske. Tomme vandkanaler i motorblokken kan hurtigt blive skueplads for alvorlige rustskader, ja gennemtæring. Det erfarede O. T. Neel, hvis Bullnose Morris Cowley 1926 derfor har været hos Egon Madsen, Motor Shop, for at få sat foringer i cylindrene. - - - Bemærkelsesværdigt ejerskifte: Niels Petersen har købt Kaj Bachs bekendte Rolls-Royce 20/25 1933 med Barker sedan de ville karrosseri. - - - A propos R-R har Jens Pilø for en gangs skyld svigtet mærket og har købt noget så helt andet som en
                         (fortsættes side 34)

DVK's pt  yngste medlem, Silas, er kommet godt op at køre i sin Austin A40. Men storesøster Lauras Renault fra midt i 1930'erne er et nok så fornemt befordringsmiddel.