Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 61  -  1980     side  33

     
 

en total distance på 1485 km. Den 28. april 1940 mens kanonerne tordnede i Europa gik starten til løbet, som skulle blive det hurtigste nogensinde. Ferrari startede her for første gang, men efter aftale med Alfa-Romeo måtte navnet ikke anvendes i løbet. I den store klasse indtil 3 liter stillede Alfa-Romeo op med 3 åbne vogne og 1 coupe alle udstyret med 6-cyl. motorer, der udstyret med 3 Weber-karburatorer ydede ca. 125 HK. Alle var uafhængigt affjedret på alle 4 hjul og man håbede på sejren på grund af den fremragende vejbeliggenhed. Delage stillede med 2.3 liters seksere, der udviklede ca. 135 heste. BMW havde bygget 2 coupeer og 3 roadstere, alle med 2 liters motor udviklet fra 328 motoren med en ydelse på ca. 130 HK. Tyskerne havde Neubauer med som Rennleiter.
  Allerede fra starten satte italienerne et forrygende tempo for så hurtigt som muligt at trætte de tyske BMWer med omgangshastigheder på 164 kmt. På

(Side 32) vinderbilerne fotograferet ved Brenner på vej hjem i 1940. Den forreste vogn er den »russiske«. Til højre samme vogn i 1979.

fjerde omgang satte BMW løbets rekord med et gennemsnit på 173 krat. Dette tempo holdt sig over hele løbet. Delagerne kunne ikke holde til tempoet og det udviklede sig til en duel mellem Alta-Romeo og BMW. Slutresultatet blev en tysk sejr. Von Hanstein/Baumer i BMW coupe med et gennemsnit på 166 kmt blev vinder. På andenpladsen Farina/Mambelli i Alfa-Romeo 2500 SS. På tredjepladsen igen en BMW ført af Brudes/Roese.

De næste 5 år var det andet der beskæftigede europæerne og i ragnarok blev mange racerbiler udslettet.

De 2 BMW coupeer blev set igen lige efter krigen for så at forsvinde helt. Den ene af de åbne 328 er vendt tilbage til fabrikken i 1975 fra England, men de 2 andre åbne modeller var og blev forsvundet.

I oktober deltog jeg med min BMW 327/28 i rally TATRY 1979 i CSSR og her i Tatrabjergene en krig og mange år senere deltog en russer i en af vinderbilerne fra Mille Miglia 1940. En BMW 328 roadster MM. Det var en ganske speciel oplevelse at se den gamle væddeløber i hel original stand. Startnumrene sad på bilen. Lak og alting var originalt. Jeg prøvekørte bilen