Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 62  -  1980     side    7

     
 

om, men aldrig kunne opnå, blot her forstørret op til dimensioner af amerikansk omfang.
   Restaureringen begyndte, og får vel næppe heller ende, i den tid vognen er i mit eje (sådan er jo de gamle piger).
   Ved gode venners hjælp, især en tidligere mekaniker, som aflagde svendeprøve på netop 38-Buick, kom vi til N-dag, den 20/7 1977, hvor den igen blev indrulleret som berettiget til personbefordring, under nr. EZ 43.073. 

En ny æra oprandt, hvor jeg opdagede, at glæden ved at have et rigtigt automobil i hånden, ikke i de mellemliggende år var sat til.
   Vognens historie er, som mange skønne damers, fuld af dunkle punkter, men måske kan der, ved hjælp af

 

 følgende opklares nogle af dem. Af papirerne fremgår, at første indregistrering er 29/4 1938, under nr. K 1720, men hvis nr. var det? Flere spor pegede mod en fortid hos politiet, men endte blindt, idet jeg fik kontakt med en tidligere politimand, hr. Staal-Schmidt, som kunne bekræfte, at man havde haft 38-Buick Cabriolet, men med US-karrosseri, hvilket han også fremlagde bevis for med et billede. Karrosseriet på mit eksemplar er sikkert dansk, men hvad så? Asnæs vil ikke kendes

 

 De to politi-Buick'er er fotograferet i 1941 i fuld mørkelægningskrigsmaling.

ved det. Det eneste fingerpeg er, at der på dørbeklædningernes inderside, med blyant stod skrevet, Taastrup Karosserifabrik. Men den er der tilsyneladende ingen der kender, på disse kanter.
  Der er lavet flere af slagsen. Jeg ved der er en under restaurering i Jylland. Jeg har talt med ejeren, men husker