Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 62  -  1980     side  11

     
 

 
 

Denne BMW 319 2 dørs Limousine 1936 blev for nylig solgt ved auktion i Sydhavnen. Bilen er i temmelig original stand, dog har forlygtehusene oprindeligt være forchromede. Ny ejer: Palle Svanholt.

importeret på normal vis. Først i 1936-37 kom der skred i sagerne, idet Skandinavisk Motor Compagni A/S på Strandvejen i København — vis å vis Sions Kirke — blev generalimportør for BMW. Importen startede derfor med modellerne fra 320 og opefter, og først

i oktober 1939 mandede SMC sig op på mærkerne i form af en præsentabel udstilling. Karakteristisk er det, at først da 326 og 327-modellerne var hjemme, blev BMW-erne betegnet som smukke biler. Forstået således, at BMW i det hele taget var eminente køreapparater, men til og med model 319 nogle arkitektoniske ligegyldigheder. Og nu havde man også det glimrende salgsargument, at de nye Focke-Wulf FW 200 Condor-fly kan takke BMW-motorerne for deres berømthed. Hvilket Junkers var ganske enig i, for

den gamle uopslidelige »Selandia«, som klarede adskillige vanskeligheder under krigen, var nemlig en BMW med 3 stk. 9-cyl. stjernemotorer. Og den reklame skaffede salt på brødet.
   Tilfældigvis var jeg selv født i SMC's kvarter, og sidst i 30'erne var der kun én i gaden med 7 opgange, der kunne kalde sig for selvejerbilist. Det var en bordeauxfarvet Chevrolet til kun 3.000 kroner. Herregud! — Men BMW-udstillingen gjorde én komplet syg i knæene, for ikke at tale om de 12.000 kroner, en »billig« 326 koste-