Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 62  -  1980     side  12

     
 

de. Den sidste bilejer, jeg kendte fra den tid, kan huske for få år siden, at den sidste 83 HK 327/28 kostede omkring 26.000 kroner i 1939, — og så kan man trods alt godt forstå den stakkels Valutacentral, når krigsforholdene tages i betragtning. Vi måtte kort sagt nøjes med drømmen.
  Bortset fra de førnævnte 315 og 319 er der dog på grund af krigsafslut

 

vingens efterladenskaber havnet nogle få sjældenheder i landet, deriblandt et par 329'er og 320'er. Desværre er der langt igen, før de to 320'ere, der ejes af hhv. Niels Holger Larsen, Frederikssund og Steffen Jørgensen, Hornbæk, er kørende. Begge eksemplarer er nemlig adskilt og befinder sig under restaurering. Niels Holger Larsens 320 er forsynet med et cabriolet-karrosseri

 

Denne BMW 329 cabriolet 1937 er af Ib Jensen solgt til en køber i USA. Herefter er der kun 2 stk. tilbage i Danmark. Den ene tilhører Steffen Jørgensen, den anden forefindes andetsteds i uoriginal tilstand. Det afbildede eksemplar er blevet forsynet med et speciallavet reservehjulsdæksel.
 
  

fra Baur i Stuttgart, som er en meget stor cabrioletspecialist, fx. er en brugt BMW 502 med Baur-karrosseri i 2-dørs udførelse i en relativ høj prisklasse som liebhaverbil.
   Steffen Jørgensens 320 er en endnu mere speciel sag, som selv toldvæsenet heller ikke har kunnet hitte rede i. Karrosserimageren Weinberger i München har begået cabrioleten, og billedet giver endnu et for svagt indtryk af, hvordan det færdige resultat bliver til sin tid. For historikere kan nævnes, at Weinberger bl.a. blev berømt for specialkarrosserier til Bugatti Royale.
   I original udførelse er en BMW 320 udstyret med en 6-cylindret 1971 ccm motor med 66 mm boring og 96 mm slaglængde. Denne er på et tidspunkt før 1956 blevet udskiftet med en 321-