Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 62  -  1980     side  16

     
 

 

I samme periode kom de nye BMW 501 4-dørs sedaner, der med en modificeret 326-motor kostede omkring 45.000 kr. Dette forhold kunne trods EMW 340'ernes prisbillighed sagtens konkurrere til BMW'ens fordel. BMW var stadig symbolet på gedigen kvalitet, og da den senere kom med en V8-motor i aluminium, blev den selvskreven som direktionsbil. EMW gerådede ud i mange udgaver, mange med det kendte præriekarrosseri, andre som ambulancer og ligvogne, men BMW faldt ikke for fristelsen til at gå ind på varevognsmarkedet, fordi det var for urentabel produktion at sprede sig over så mange modeller, når man som privat fabrik skal klare en genoptaget ny-produktion, mens EMW kunne gøre det uden økonomiske problemer på grund af statsstøtten.
   SMC genoptog importen af BMW, så snart de nye modeller var en realitet, og dette gjaldt også på motorcykel-

  

Mogens Skarring deltog i Tulpen-Rallye 1950 med denne BMW 327/28 og med Schnakenburg som observatør. Her er starten fra Tivoli. Vognen ejes i dag af Johan Bendixen.