Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 62  -  1980     side  20

     
 

100 DM, men for den difference fik man sandelig også 30 DIN-HK mere, som gav 13 km højere tophastighed!
  Serien blev naturligvis afrundet med en 2800 og 3000 coupé-serie, hvoraf den dyreste var en CSI med elektronisk indsprøjtning, og som toppede de 220 kmt og dermed nåede BMW 507's ydelser 13 år tidligere, dog med 60 DIN-HK mere under hjelmen. I 1972-73 kom en ny mellemklassetype til afløsning af 1500-2000-serien, og denne blev kaldt 520-serien. Den vakte nogen skepsis her i landet, da karrosseriet virkede alt for tungt og stift, og prisen voksede godt i vejret, da den nye bil var meget mere luksuspræget af en mellemklassebil at være. Egenvægten for en 520 var nu 1230 kg imod den tidligere 2000's 1100 kg, og i den mere motorkraftige udgave med 2500 motor var egenvægten helt oppe på 1350 kg, og så er det jo ikke ligefrem nogen mellemklasse mere. Prestigemæssigt var det dog 1968-karrosseriet fra 2500-modellerne, der havde udviklingsmulighederne for kraftvæddeløbet. I coupéerne kører man nu med motorstørrelser op til næsten 3500 ccm i den største 635-udgave, og mærkeligt nok er man nu

havnet i den gamle grøft med lang slaglængde i en underkvadratisk motor, nemlig med 84 mm boring og 93,4 mm slaglængde. Til afløsning af coachserien producerede BMW fra 1975 den nye 3-serie med de gamle 4-cyl. motorer, nemlig 316, 318 og 320. For et par år siden brød man så med dette princip ved at bruge 6-cyl. motorer også i dette sportive karrosseri, og den første blev 320 med en 2-liters 6-cyl. motor, som nu også kom i 520'eren. 320'eren fik hermed 13 DIN-HK mere og en tophastighed på 181 kmt imod tidligere 170 kmt, og egenvægten var kun forøget med 85 kg. Med lettere karrosseriændringer er den oprindelige 2500-serie nu blevet til 7-serien, hvor fx. 728 står for 2800-motor, 730 for 3000-motor og 733 for 3210 ccm-motoren med et højt udviklet indsprøjtningssystem. 6- serien er udelukkende coupemodellen. Og ved dette stadium står produktionen i 50-året. Hvad jubilæumsagtige ønskedrømme angår, har fabrikken i en superudgave til henved 800.000 kr. opfyldt disse i BMW Ml, der skal spås at blive 80'ernes sportsvogn. Under den bageste tredjedel af vognen ligger den store 3453 ccm 6-cyl. motor,

som med sine 277 DIN-HK (imod 635 CSI's 218) sparker fra 0 til 100 kmt på 5,6 sekunder og topper ved de 262 kmt. Gad vide, om vi nogen sinde får et sådant medlem i Dansk Veteranbil Klub — ?

 

  

RETTELSE:

Efter redaktionens slutning er vi gjort opmærksom på en fejl på side 10-11, idet Palle Svanholts originale papirer viser at hans 319 er indregistreret I. gang i Danmark i 1937.

 

 

(side 21) 503 coupeen, den tidligere K 5, ejes nu af Erik Pedersen.