Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 62  -  1980     side  30

     
   Vedrørende afviserblink på veteranbiler  
 

Da det endelig var ved tiden, at jeg skulle til at interessere mig for at lave afviserblink på vores Ford A, pinte det mig ikke så lidt at skulle bore hulide skærme jeg havde stået og banket og lappet på i mange, mange timer. Ligeledes kunne jeg jo risikere at der blev synlige ledninger, og det hører sig jo heller ikke til. Jeg kom da i tanker om, at jeg havde set noget meget smart, hos en nordmand. Han havde bibeholdt retningsviserne på sin bil, og lavet det sådan at de blinkede sammen med parkeringslyset og baglyset. Dette lader sig gøre når man sætter 2-polede pærer i lygterne. Den lille ebonitskive i bunden af fatningen skal skiftes ud med en 2-polet ditto. Disse reservedele kan bl.a. købes hos fa. Ketner, Anker Engelundsvej 15, Skalborg. Der skal jo da også trækkes et par ekstra ledninger, hvilket fremgår - af det viste diagram, som er udarbejdet af en virkelig ekspert på området. Det er nødvendigt med 2 blinkrelæer, et til hver side. Retnings visernes spole tilsluttes tilgangssiden på blinkrelæet. Fra blinkrelæet føres på normal vis ledninger til 

 

 
for- og bagblink. Endvidere føres der en ledning direkte til pæren i retningsviseren, uden om spolen. Dette vil muligvis kræve lidt fantasi og snilde at føre den ekstra ledning ind i retningsviserhuset på en pæn måde. På vor Ford har vi lavet plads til ledningen

 


 ved at bore et hul i den originale stikprop, hvorefter vi trak »strømpen« fra en stofledning (strygejernsledning) over begge ledninger. Strømforsyningen tages fra en stabil spændingskilde, f.eks. batteri eller startkontakt. På vor Ford havde vi først dårlige erfaringer