Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 63  -  1980     side    9

     
 

stigelse ved lasker til rammen. Bagtil blev stængerne koblet til den extra aksel. Derved kunne man fordele ladbelastningen på to aksler, 2. og 3. aksel. Den 3. aksel var en foraksel til den automobiltype man ønskede at ombygge, og som kunne fås som reservedel.
   Det siger sig selv at en sådan opbygning krævede at man kunne dreje hjulene på den 3. aksel samtidig og modsat forhjulene. Dette klarede man ved at påbygge et wire- og stangtræk fra styretøjet til den 3. aksel. Arkivmaterialet viser at dette lange system blev påbygget FORD TT, CHEVROLET og TRIANGEL. Derved øgedes lasteevnen til det dobbelte og ladlængden tilsvarende.
  Ja, men hvorfor lavede fabrikkerne da ikke bare nogle større lastbiler. Her må man erindre at udbud af lastauto-

 

CHEVROLET 1927 med lang type drejbar LONGFRAME. Normalt var bagfjedrene fæstet ovenpå bagbroen, ved denne udgave af bogiesystemet har man flyttet fjedrene således at de hænger under broen.