Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 63  -  1980     side  30

     
 

Rytterperspektiv. Betjeningsgrebene omfatter på styret udstødningsventil løfter via venstre bøffelhornshåndtag og håndbremsen til højre; oliepumpe med skueglas og 2-vejs hane samt luftblandingshåndtag på tankens ven-

stre side; kontaktafbryder oven på stelrøret og på tankens højre side håndtag til tændingsregulering og gasregulering. I begyndelsen synes 5-6 hænder nødvendige, men med nogen øvelse er 2 dog tilstrækkelige.

else fundet teksten »F. Andersen —Kolding« indridset på indersiden af den ene krumtaphushalvdel; klubbens cykelspecialist fortæller af F. Andersen var cykelhandler i Kolding.
   Er der indtil nu intet kendt vedrørende Jduna, så er det heldigvis muligt at datere maskinen via Fafnir motoren. Fafnir var en fabrik i Aachen, som i 1902 begyndte at producere forbrændingsmotorer baseret på Werner patenter. De franske Werner brødre var foregangsmænd på motorcyklens område og havde udviklet en 4-takt luftkølet 1-cylindres motor der var let, økonomisk og driftsikker. I begyndelsen, d.v.s. fra 1897, var motoren anbragt foran kronrøret og trak forhjulet via en rund, snoet læderrem, men snart fandt man ud af at sænke tyngdepunktet ved i 1902 at montere motoren som bærende element i stellet vertikalt foran knastakslen. I løbet af nog-

le få år skulle det vise sig at dette var den bedste løsning, idet langt de fleste fabrikker kort efter fulgte trop og gik over til montering i denne position. Fafnirs første motor var på 13/4 hk, havde løst topstykke samt automatisk indsugningsventil anbragt over den styrede, sidestillede udstødningsventil. Min motor blev imidlertid fremstillet fra den sidste halvdel af 1903 i en videreudviklet udgave på 21/4 hk ved 1800-2000 omdrdmin., boring x slaglængde lig 70 x 75 mm, 289 cc, med samme ventilarrangement, men nu med cylinder og top ud i et og med flere og større køleribber. Disse motorer blev solgt til talrige motorcykelfabrikker, cykelmagere og landsbysmede med ambitioner og jeg kan nævne det første havlvthundrede mærker med Fafnir som fremdrivningsmiddel —men Jduna sidder ikke herimellem. Fafnir udviklede hurtigt leveringsprogrammet og havde f.eks. i 1905 13 forskellige luft- og vandkølede motortyper med 1, 2 og 4 cylindre, fra 1903 også komplette motorcykler og 1908-1926 endvidere biler.
   Atter tilbage til Stjoul. Bentsen fjernede efter købet hjul og skærme og monterede for- og baggaffel på et træ-