Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 63  -  1980     side  35

     
 

Venstre side. Læg mærke til den trappeformede kilerem som kom på markedet omkring 1910 og består af 6 cm lange gummi/kanvas stykker sammenholdt med små messingprofiler. Rækker remmen kan et eller to trin udtages i løbet af et par minutter.
  Det totale udvekslingsforhold er således at 1 krankomdrejning svarer til 16 motoromdrejninger så der skal lægges kræfter i ved starten. Sammenlign i øvrigt med billedet i Bilh, Tidsskr, nr. 43/1975.

i kileremskiver, lejer o.s.v. således at motoren kommer op på et tilstrækkeligt omdrejningstal hvorefter venstre styrehåndtag drejes helt til venstre så ventilen arbejder normalt igen. Nu skal der virkelig trædes til for nu skal også kompressionen overvindes, og samtidig manipuleres de 3 håndtag på stelrøret til luftblanding, luftspjæld og tænding; hvis alt er i orden går den karakteristiske snorken fra den automatiske indsugningsventil kort efter over i lydlige udstødningsdrøn mens maskinen rytmisk øger fart. Under kørsel skal man huske at smøre ved hjælp af håndpumpen med skueglas og 2-vejs hane på venstre side af olietanken. Et

 

slag ved starten og derefter et halvt slag for hver 3 km er normen, ikke fordi der bruges olie under forbrændingen, men fordi olien presses ud gennem et par udluftningshuller ved dækslet til ventilstyring- og afbryder-kontaktmekanismen. Den eneste fordel ved dette »constant loss« smøreprincip er vel nok at bukseben, støvler, stel, skærm og 

 

baghjul herved bliver grundigt rust beskyttede. Når betjeningen udføres korrekt går det forbavsende stærkt. Normalt regner man med en hastighed af 30-40 kmt, men for Jdunas vedkommende løber den uden vanskelighed over 50 kmt på lige vej uden medvind, måske et kombineret resultat af en omhyggelig restaurering