|
Tre af de morsomme og livlige små Wanderer 5/15 PS er
blevet restaureret færdige herhjemme inden for de sidste 3-4 år, og vi
vil gerne præsentere dem samlet. Modellen er en videreførelse af
Wanderers første bilmodel, W 5/12 PS, der blev lanceret ca. 1911. Det
ældste kendte eksemplar af den tilhørte den afdøde DVK-pioner Johan
Frederiksen, og er heldigvis stadig i Danmark og befinder sig nu på
Egeskov museet. Se Bilhistorisk Tidsskrift nr. 55.
Gradvis blev boringen sat op fra 62 til 64.5 og slaglængden fra 95
til 100 mm, så cylindervolumenet voksede fra 1.147 til 1.306 ccm. I 1914
beviste den meget lette vogn sin styrke i Österreichischen Alpenfart,
hvor Wandererholdet lagde mange større vogne bag sig, og en af vognene
fuldførte de 2.400 kilometers bjergkørsel uden strafpoints. Den anden
måtte udgå til sidst på grund af en defekt fælg. Samme år fik tre
Wanderer-vogne guldmedalje for at køre London-Edinburgh uden strafpoints. |
|
Både Wanderer motorcyklerne og bilerne fra
Wanderer-Werke, vorm. Winkelhofer & Jaenicke A.G. i Schönau bei
Chemnitz blev indført af Hans Lystrup i Slagelse, og at Wanderer også
i dansk motorsport gjorde sig gældende, har sikkert bidraget til
salgsstatistikken. |
|
For bilernes vedkommende var
det Hersleb Cristiansen og Alfred Nervø, der førte sig frem,
senere også Carl Høltzer (se BhT nr. 48). Men og-
Hans Lystrup i sin egen 5/12 PS på Skagen 1915
med en svensk veninde. |
|
|