Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 64  -  1980     side    3

     
 

 WANDERER 5/15 PS

 
 

Tre af de morsomme og livlige små Wanderer 5/15 PS er blevet restaureret færdige herhjemme inden for de sidste 3-4 år, og vi vil gerne præsentere dem samlet. Modellen er en videreførelse af Wanderers første bilmodel, W 5/12 PS, der blev lanceret ca. 1911. Det ældste kendte eksemplar af den tilhørte den afdøde DVK-pioner Johan Frederiksen, og er heldigvis stadig i Danmark og befinder sig nu på Egeskov museet. Se Bilhistorisk Tidsskrift nr. 55.
  Gradvis blev boringen sat op fra 62 til 64.5 og slaglængden fra 95 til 100 mm, så cylindervolumenet voksede fra 1.147 til 1.306 ccm. I 1914 beviste den meget lette vogn sin styrke i Österreichischen Alpenfart, hvor Wandererholdet lagde mange større vogne bag sig, og en af vognene fuldførte de 2.400 kilometers bjergkørsel uden strafpoints. Den anden måtte udgå til sidst på grund af en defekt fælg. Samme år fik tre Wanderer-vogne guldmedalje for at køre London-Edinburgh uden strafpoints.

 

  

 

Både Wanderer motorcyklerne og bilerne fra Wanderer-Werke, vorm. Winkelhofer & Jaenicke A.G. i Schönau bei Chemnitz blev indført af Hans Lystrup i Slagelse, og at Wanderer også i dansk motorsport gjorde sig gældende, har sikkert bidraget til salgsstatistikken.

 

For bilernes vedkommende var det Hersleb Cristiansen og Alfred Nervø, der førte sig frem, senere også Carl Høltzer (se BhT nr. 48). Men og-

Hans Lystrup i sin egen 5/12 PS på Skagen 1915 med en svensk veninde.