Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 64  -  1980     side    6

     
 

så på grund af sin pålidelighed fik Wanderer et godt ry som »bivejsvogn«.
   Af de ældste typer er der foruden den på Egeskov en under genopbygning hos Leif Nowicky, der skal også foregå noget i Herning og muligvis andre steder. Men i denne ombæring er det modellen fra efter første verdenskrig, vi beskæftiger os mest med.
   Knud Erik Guldagers har motor- og stelnummer 4313. Der er ikke nogen typeplade i den, og de gamle papirer eksisterer ikke, men årgangen skulle være 1921, og typen 5/15 PS. Guldager erhvervede vognen i 1975, men i

 

Jørn Palle Thomsen og fru Mildred med den Wanderer, Guldager har nu. Dengang med en overligger på vindspejlsrammen af hensyn til monteringen af elektriske viskere.

DVK-sammenhæng går den meget længere tilbage. Den tilhørte nemlig siden 1956 nu afdøde motormontør Jørn Palle Thomsen, dengang ivrigt medlem af klubbens tidlige Århussektion; senere flyttede han til Gudum ved Lemvig. Thomsen brugte vognen i det daglige, han var kunsthåndværker i de senere år og kørte med den til Jyllands badesteder og solgte sine varer. Han afmeldte den i 1970.
   I de første veteranbilløb deltog Thomsen og Frederiksen med deres Wanderervogne, og de deltog også sammen i flere løb i Holland og Tyskland. Efter hvad begge har berettet var det minderige ture.
   Siden Guldager overtog vognen har den været totalt adskilt og restaureret op fra bunden. Nogle dele var ikke længere originale, magnettændingen var ændret til batteritænding. Vandpumpen i støbt aluminium var tæret helt væk, et ventilstyr drejet i støbe-

 

gods kunne ikke holde til at blive afmonteret. Der var mange småting som skulle ordnes, men det blev gjort, og 9. juni 1977 kunne Guldager indregistrere den.
   Motorens lejer var i temmelig god stand og blev ikke rørt, men topstykket blev renoveret med ny ventiler. Det er for øvrigt udstyret med fire skønne snapsehaner, som man ganske vist ikke bruger så tit, men i de tilfælde hvor man har druknet motoren kan de sørge for hurtig udluftning.
   Vi lader Guldager overtage ordet: — Når jeg fortæller det med motoren, er det for at komme ind på et senere uheld, jeg kom ud for under et løb. Oliepumpeakslen knækkede, og i løbet af ingen tid var lejerne, der er støbt i

(Side 7) Stadier under Guldagers restaurering. Man bemærker koblingshuset, hvis læderbeklædte konus ligger længst til venstre på bordet. Den trives med en snaps amerikansk olie en gang imellem.

Da Guldager var færdig med restaureringen var han så glad for sin Wanderer at den fik lov at stå inde i stuen. Reservehjulet er siden blevet anbragt på sin korrekte plads på højre side.