Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 64  -  1980     side    9

     
 

tidligere ejere der har været vides ikke, de originale papirer eksisterer som sagt ikke. Den eksisterende toldattest oplyser at vognen i 1946 blev indregistreret til tømrermester Einar Nielsen, Skave pr. Roslev, og i 1954 til mekanikerlærling Bent Christensen, Hovedgaden 3, Brabrand (nuværende medlem af DVMC). Så kommer i 1956 Jørn Palle Thomsen.
   Inden vi går videre til næste vogn, kan vi måske indflette et par flere tekniske oplysninger. Den 4-cylindrede blokmotor har ikke færre end 3 hovedlejer, usædvanligt på den tid, der er topventiler (hvor den oprindelige model kun var halvtoppet), Pallas karburator, der er læderkonuskobling og kun 3 gear frem. For at modarbejde ulempen ved cantileverfjedrene bagtil, den ringe sideværts stivhed, er de anbragt noget skråt i forhold til vognens længderetning, så de spidser fremtil. En omtale i Motor i 1922 fortæller at vognen kan liste sig frem ved 5 kmt i højeste gear, og at man fra stilstand ved foden af Geels Bakke i Holte kan nå langt at overskride den tilladte hastighed ved bakkens top, efter hurtigt skift til 3. gear. Motor roser alle deles lettilgængelighed, og at den gode acce

lerationsevne ikke er opnået på bekostning af tophastigheden, der er så usædvanlig som 90 kmt. Fodbremsen virker på kardanakslen, håndbremsen på baghjulene. På senere serier kan man få firehjulsbremser. Hjulene er trådhjul med 710 x 90 aftagelige vulstfælge. Akselafstand 240 mm, sporvidde 1080 mm, chassisvægt 450 kg, Bosch lys- og tændingsanlæg. (Selvstarter var ikke standard, ej heller elektrisk horn. Luksusmodellen havde dynamo med et støjende tandhjulsdrev fra vandpumpe-akslen). Standardkarrosserierne var topersoners og trepersoners, åbne.
   Chassis/motornumrene for serie W4 fra 1919 til 24 går fra ca. 3800 til ca. 11.000. Man regner med at der i hele tidsrummet fra 1912 til 26 blev lavet 9.000 vogne.
   Erik Nordentofts W4 har nummer 4684, fremstillingsår 1922, første ind-
  

Sådan så Nordentofts Wanderer ud efter den første restaurering i 1956. Som man ser stadig med de originale vulst fælge. Man aner spidsningen i cantileverfjedrene. Kuglekardan med kattehovede.