Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 64  -  1980     side  11

     
  Det oprindelige 2-pers, karrosseri på Suhrs vogn. Sommeren 1929.

han vist, som hævdede at han havde en undervogn der savnede karrosse. Senere efterforskninger har været resultatløse. Chassiset fik Johan Frederiksen i Ry, men det er senere vendt tilbage til min garage, så jeg nu har en komplet undervogn (med papirer), træværk til karrosse, sæder mv., altså en godbid for en ihærdig restaurator.
  — Jeg brugte min Wanderer som daglig bil i 8 år. De første år var vulstdækkene en prøvelse, men efter at have skiftet til 19" kanttrådsfælge var den rimeligt driftsikker. Selv med vulstdæk har jeg dog gjort rejser både til Norge og Italien, og i alt tilbagelagt ca. 80.000 km. Benzinforbruget svarede til 10-12 kml. Marchhastigheden på god vej 70 kmt, tophastigheden henimod 90 kmt var rigeligt høj til styre-og bremseegenskaber. De senere år var nysgerrige og begejstrede forbipasserende i nyere biler tiltagende plagsomme, og en Tysklandstur i 1956 var næsten som at løbe spidsrod. De dage hvor man kunfie tøffe fredeligt ud ad de danske veje og nyde udsigten fra det høje kuskesæde med et gedigent

 

trærat mellem hænderne, er nok uhjælpeligt forbi. I min nuværende rolle som færdselssikkerhedsapostel ville jeg nok også hurtigt blive hængt ud for dobbeltmoral hvis jeg stoppede kone og fire børn ombord uden hjælme og seler! Fremtidig bliver det nok kun til lidt kortegekørsel ved særlige lejligheder.
   Erik Nordentofts Wanderer er altså faktisk blevet restaureret to gange. Ved den første restaurering, for mange

 

år siden, blev skærme med rund profil udskiftet med flade med vulst (fra den anden vogn). Reservehjulet blev anbragt bagpå. Det blev ved anden restaurering flyttet til den korrekte plads på højre side. I vinteren 1978-79 sneg Kong Frost sig ind til Messingjens i den uopvarmede garage, og lavede en ny utæthed i en gammel revne i motorblokken. Men alt blev færdigt, så vognen kunne præsenteres ved jubilæumsløbet sidste år. Nordentofts eks-