Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 64  -  1980     side  17

     
 

mange ejendomme foretages af store tankvogne. Kørsel med handicappede hører også med til K.K.K.A.'s opgaver og til formålet er anskaffet et antal minibusser dertil indrettet.
   I mange år holdt man til i et garageanlæg på Vesterfælledvej, men i 1972, da sporvognsæraen definitivt var slut i København rykkede man ind i det nu overflødige remiseanlæg på Enghavevej.
   DVK retter en varm tak til kørselschef Peer Stenstrup, dels for Bedforden dels fordi han med sin indstilling til det motorhistoriske har været med til at bevare et interessant køretøj, der ellers ville blive ophugget, – og det ville vi nok ha' ærgret os over om 15-20 år.
   Det er tanken at benytte kranvognen til forskellige opgaver der måtte vise sig at være behov for, primært transport af medlemsbiler, men derom senere.
                                      Sv. Draaby

Siden Sidst

Bornholms Motorveteraner har fejret 5 års jubilæum – TIL LYKKE – og udsendt et jubilæumshæfte, der både fortæller om sektionens historie og

præsenterer mange af de bornholmske køretøjer. Var vi ikke imponeret af bornholmerne i forvejen, så er vi det nu. Hæftet er redigeret af Kirsten Jørgensen med Iris Jørgensen og Kirsten Pedersen som medarbejdere. - - - Og mens vi er på Bornholm så har Henri Sonne afsløret sig som samler ikke blot af motorcykler, men også af traktorer. Desværrre har han meldt sig ud af DVK. - - ~ En anden samling af traktorer findes på Mors, hvor Jens Kvold og Hans Søndergård Larsen har planer om et museum, hvis det ikke allerede er åbnet. Tilsammen har de op mod 45 traktorer, foruden en dampmaskine, diverse landbrugsredskaber og -maskiner og stationære motorer, deriblandt en lækkerbisken som en 1910 encylindret Langeland motor. - - - E. F. Jacobsen har indført en Locomobile. - - - Som bekendt må man ikke samle på nummerplader, så vi fortæller ikke hvem det drejer sig om. Men et medlem som i mange år havde været på jagt efter en vanteplade fandt i sommer en med nummer C 4473. En uge efter fandt han C 4472! Og det er ikke engang løven. - - - Mere om nummerplader: Ganske kort efter at Jørgen Jørgensen havde fået sig en ualminde-

lig velholdt BMW 501 lykkedes det ham at få den indregistreret under sine forbogstaver JJ og 53501. Kun årgangen var lige ved siden af, den er nemlig 1954. - - - Igen lidt om Isotta Fraschini i Danmark: Uffe Mortensen har fået en stor bog om mærket, hvor det fortælles at der til Danmark blev eksporteret 6 stk: Chassis nr. 521 til Christiansen (Hersleb, formentlig), 743 til W. Hansen, 845 til Reffs, 869 til – og her fortæller bogen Orth, men det er jo den nuværende ejer af Glads – 1063 til Christiansen (igen importøren Hersleb Christiansen) og 1245 Grev Schulin. Det vil vi senere forsøge at forske mere i. - - - Undervejs til et kampagnemøde i Sønderjylland har nogle af bestyrelsens medlemmer haft lejlighed til at bese klubbens tidligere Rolls-Royce Silver Ghost under restaurering hos Poul Sachmann og kan berette det som ventet skrider frem med forbavsende fart og kvalitet. Undervogn med motor var stort set færdig. - ~ - Hans Mejer Larsen har fået en Erskine 1927 Coupé i bytte af Gitte og Steen Laursen for en Citroën B12 1926 touring. - - - Peter Juel Jeppesen har suppleret sin Citroen 1938 Berline med en B11 Cabriolet Normale af samme årgang.