Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 64  -  1980     side  19

     
   En »Moonlight-Roadster«s Historie
Af Bjarne Kornbeck
 
 
 

Ved det nys overståede Nordsjællands-løb vakte en ganske bestemt bil midt i det sørgmuntre regnvejr en ikke ganske ringe opmærksomhed, og vi besluttede os til, at den i hvert fald ikke skulle komme i glemmebogen foreløbig, – derfor dette.
   Den ret brutalt udskårne »racer« er ingen ringere end et af kun 51 fabrikedere eksemplarer af den Opel 1,8 liter 2-sædede sportsvogn, der under kælenavnet »Moonligh-Roadsteren« kaprede I. prisen i Düsseldorfs skønhedskonkurrence i 1932.
   Og for ikke helt at forlede folk til at tro, at dette kun var en ny »Boulevard-Racer«, satte Opel 3 eksemplarer ind i et pålidelighedsløb over 3 dage i Harzen, og de gennemførte med bravour. Man havde været så fornuftig at give bagtøjet en gearing på 1:5,55, da det drejede sig om krævende bjergkørsel i

rigtigt sjaskvejr, hvor man normalt i almindelige flade landskaber brugte en gearing på 1:4,78.
   Krigen ødelagde meget, og blandt andre arkivalier forsvandt også adskillige oplysninger om denne sjældne roadster. Så meget mere beklageligt, da Opel producerede denne perle i sit værste kriseår før den 2. verdenskrig: Totalproduktionen i 1932 var på kun 17.896 personbiler. At der blev produceret et antal af 51, skyldes sikkert homologeringsreglerne, som selv i dag er en meget kostbar affære, da specialvogne holdes på 50 om året, hvorefter man springer op til 500, alt efter om det er klassificerede seriesportsvogne osv.
   Selv gennem en større korrespondance har den nuværende ejer, Henning Nestorf Sørensen, Frederiksberg, ikke fået ret meget ud af sine efterlys

ninger. I et brev fra Jean Wittmann i Ndrnberg skriver denne bl.a. i marts 1978:
   »Det er naturligvis ikke noget exotisk mærke, men Deres Opel Roadster 1932 er en af de mest ukendte biler fra en af verdens største fabrikanter ... «
   Det oplyses da, at der kun skulle eksistere 2 eksemplarer af de oprindelige 51. Den anden skulle ejes af en mand ved navn Reinhardt.
   Bilens danske historie er, at Nestorf Sørensen er 7. ejer af eksemplaret. Rækkefølgen er denne:
   Den daværende alsidige Tobaksbeskatning udstedte toldattesten til Læge Age Jacobsen, Nysted, den 28. oktober 1932 i Nysted. Forhandleren boede på Gl. Kongevej på Frederiksberg. Den første nummerplade er handskeplade L 401, og det er lykkedes at fremskaffe et fotografi med Age Jacob-