Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 65  -  1981     side    8

     
 

Dernæst tager du en messingskrue med millimetergevind med rundt hoved som skal skrues i kapslen – der i forvejen er forsynet med et hul meget lidt mindre end skruediameteren –derved kan du, når du skruer skruen i, samtidig danne det gevind i kapslen der er nødvendigt for at få sagen til at holde sammen. Zinken er tilpas i sin legering, så skruen uden besvær kan skrues direkte i uden at bore gevind i kapslen.
  Dernæst udbedres skruegennemgangen, 'der files ned til kapslens forsi-

de. Skruehovedet files fladt. (Foto G). Foto H viser forsiden af kapslen når skruen er skruet i.
  Husk inden du skruer kapslen fast at fjerne den lak der evt. måtte side på bagsiden af kapslen.
  Nu går turen til forkromningsanstalten der klarer de sidste polereopgaver samt forkromningen – og du har nogle kønne og særdeles vellignende hjulkapsler til din vogn.
  Om din veteran er en Pontiac, Chevrolet, Plymouth eller et andet mærke er ret ligegyldigt sammenholdt med metoden der er beskrevet her.
  Det kan lade sig gøre – og det har været sjovt at lave dem.
  Foto I viser den færdige kapsel på hjulet.

Resume af arbejdsgangen: 
Start med rentegning af mønstret. 
Henvend dig til en klichéanstalt. 
Bestil navfatninger.
Fjern lak fra bagside på kapsler. 
Kapsler til oppresning i bueform. 
Monter kapsler på fatninger. 
Efterreparation af forsider på kapsler.
Forkromning.
Evt. dekoration i farver.
Montering.

God fornøjelse – det er virkelig sjovt at prøve selv.
   Med venlig hilsen Ib Edlers, Pontiac 1932, 4 dørs Custom Special Sedan. (Hvis der skulle være en anden der har en, så ring bare, det kunne være rart om der var mere end min 32'er her i landet).