Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 65  -  1981     side  12

     
  ma, som han havde haft med på udstillingen. Af en eller anden grund har motorpressen kun benævnt den som »Peter Sørensens franske vogn«. Holger Hassel og Poul Christensen, som begge var bilforhandlere og havde udstillet i Tivoli, kørte deres udstillingsvogne. Hassel kørte sin Cudell, en tysk udgave af De Dion Bouton, og Poul Christensen kørte sin amerikanske Rambler med overdække.

De to motorcyklister var fabrikant Ellehammer på en lille 21/2 hk Elleham med akkumulatortænding og repræsentant S. Larsen fra Adler, selvfølgelig på Adler motorcykle. Mandag den 26. juni var alle deltagerne og deres køretøjer rejst til Ålborg med det gode dampskib »Cimbria«. De havde haft en fornøjelig nat og, som det altid gik på bilisternes fællesture, ikke spildt ret meget af natten med at sove.
   Under stor opmærksomhed fra det halve Ålborg var disse mærkelige vogne blev udladede og af chaufførerne kørt op i Hotel Phønix' gård, hvorunder de samlede nye og andægtige tilskuere. I en imponerende lang række kørte bilerne op foran Ålborgs banegård, hvor fotograferne stak hovederne ind under de sorte dækkener og fik travlt med glaspladerne. Landboerne var kommet langvejs fra for at se de mærkelige køretøjer, og skolebørnene havde fået fri fra skole i dagens anledning.

  

Direktør Axel Hansen, A/S Københavns Bryggerier og Malterier, på sin 3 år gamle de Dion-Bouton.

Overalt var der jubel og begejstring, selv om motormændene har set fæle ud. Da man ikke brugte vindspejle dengang, trak bilisterne nogle ejendommelige masker over hovedet, hvori der var huller for øjne og næse, og ovenpå anbragte man de store støvbriller. Ejendommeligt er det at tænke på, at de færreste af disse bilister nogensinde havde set en jysk landevej, for dem har det været en rejse i et ukendt land, hvor man ikke på forhånd kunne vide hvilke farer, der lurede bag det næste sving.
   Vejene i Jylland var ikke gode. I Rold Skov var hjulsporene foddybe og lå i et ælte fra de foregående dages regn, andre steder lå sandet så tykt, at selv hestekøretøjer havde besvær med at arbejde sig op ad bakkerne.
   En halv mils vej før Hobro gik Wedums 2-cyl. Reo i stå. Den engelske chauffør prøvede håndsvinget, men kunne ikke rokke motoren. Mens Wedum og Nervø holdt rådslagning kom Ellehammer Tuttende forbi på sin lille motorcykle. Han foreslog at lade et par heste trække Reo'en til Hobro og der skylle motoren ud med petroleum. Man fik fat i en bondemand med et par heste, men manden var ikke særlig