Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 65  -  1981     side  15

     
 

Boberg på Olds. (De fleste fotos er taget senere på året på Kongens Nytorv i Købenbavn).

animeret aften på Grand Hotel i Odense, hvor bilisterne, lykkelige over de gode efterretninger fra de sårede, lavede »bjergbestigning« på hotellets trapper bundet sammen med tove efter de bedste forbilleder.
   Den fjerde dag skulle turens længste etape Odense-København køres. Også den dag var uheldet ude. På Odense-Nyborgvejen væltede grev Ahlefeldts 24 hk Dansk Automobilfabrik i svinget uden for Ullerslev. Noget kunne tyde på, at disse høje og tunge karrosserier ikke var velegnede for landevejskørsel. Blandt passagererne var journalist Greibe fra Berlingske Tidende og grosserer Illum, som også havde prøvet at vælte dagen før. Ingen tog nogen videre skade, og Illum slap lettere denne gang, øvelse gør jo mester, som han sagde. Illum foretrak dog at opsætte »videre træning i væltning« og tog toget til København. Omstændighederne ved denne ulykke var praktisk taget de samme som ved den forrige, ukendskab til inertimomentet ved de høje karrosserier.

 

Bortset fra de mange punkteringer, den tids dæk var jo pumpet til 4-6 atmosfæres tryk, og mange stop forårsaget af tændrør, forløb turen fint og var en mægtig reklame for automobilets brugbarhed over lange strækninger. De djærve motormænd havde kørt helt fra Ålborg til København, en

 

strækning på 454 km, på kun fire dage. Det var en bedrift i 1905. De to uheld blev slået stort op i pressen, og nogle dagblade skrev, at flere biler var tørnet sammen, og at en mængde mennesker var kommet til skade. I motorpressen blev uheldene drøftet mere sagligt, og det Ringerske