Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 65  -  1981     side  25

     
 

Siden Sidst (fortsat fra side 9)

Gunnar Falk har erhvervet en exceptionelt velbevaret center-door Ford T 1923, som i mange år har stået gemt bort i Frederikssund. - - - Trods sine 85 år er Steffen Møhl, den ældste af Longframe-brødrene, stadig aktiv opfinder. Er for nylig vendt hjem fra Tyskland, hvor han arbejder på at indføre et nyt progressivt bladfjedersystem. - - - I 17 år har Willy Boes haft sin sjældne Mercedes-Benz 130H 1934 cabriocoach i mølpose. Nu har han afsat hver tirsdag aften til sammen med bror Niels-Erik at få den restaureret. For øvrigt siges Arne Pedersen i Tikøb at have en lignende vogn. Det er hækmotormodellen. - - - Bent Thomsen i Frederikshavn har hidtil været Ford A-mand, men har ladet sig friste af en FIAT 1100 TV roadster fra 1956. Men savner en instruktionsbog eller anden litteratur. - - - En endnu mere mærkelig FIAT har skiftet ejer. Thom Pedersen, ellers specialist i modelbiler, har købt den spændende 1500 af årgang 1937 med aluminiums karrosseri fra Touring i Milano, som FIAT-specialisten Michael Sedgwick siger vil blive »en bombe« når den står færdigrestaureret. Også Thom kunne

 

Irene og Jan Schæffer har overtaget et familieklenodie, en Morris Oxford 1954 » Composite « station car (af samme årsag kaldet »Karen«). Den har kun 80.000 km på bagen og er i dag en sjældenhed, i modsætning til lillebror'en, den bekendte bindingsværks »1000«.
  1 1955 gjorde »Karen « turen til Napoli og retur med 3 voksne, 1 barn, telt og et større udstyr, men siden har den

 

ikke været udsat for større anstrengelser end daglig kørsel i København og diverse ture inden for landets grænser.
  I dag står »Karen« som et synligt minde om at engelsk bilindustri for et kvart århundrede siden havde nogle principper, som moderne bilfabrikker desværre i høj grad har forladt. »Planlagt forældelse« var i hvert fald et ukendt begreb i Abingdon-on-Thames dengang!