Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 66  -  1981     side    3

     
 

Det er snart en del år siden vi holdt op med at bringe ledere, spidsartikler i Bilhistorsk Tidsskrift. Men ingen regel uden undtagelse, og denne er (produktionstiden for BhT er ret lang) undfanget i efterveerne af en TV-udsendelse sidst på vinteren om Haderslev.

   Udsendelsen indeholdt en del filmklip, kombineret med forbavsende gode lydoptagelser, fra bl.a. Christian X's besøg i Haderslev. Kom han end sejlende med Dannebrog, så holdt den mindeværdige Cadillac parat på kajen for at overtage befordringen. Og det så vi tydeligt i TV-udsendelsen.
   Ingen skal beskylde den ældre redaktør for at være royalt sindet, ej . heller for at være nationalist. National derimod. Og derfor græmmedes jeg ved gensynet med denne vogn, i . bevidstheden om at den i . dag befinder sig hos en amerikansk samler af biler der har tilhørt berømtheder eller fyrster.
   Teknisk adskilte den sig ikke fra andre Cadillac'er af årgang 1933, karrosseriet var absolut hverken

 

kønt eller særpræget. Men det var lavet af Dansk Karosseri-Fabrik i Drejøgade i København, efter den gamle konges mål, og køretøjet var en markant del af billedet ved begivenheder af en betydning for nationen, som de unge måske i dag har svært ved at sætte sig ind i. Før, under og efter besættelsen.
  Det er for meget forlangt at nogen dansk privatperson skulle have betalt så meget for vognen som dens ejer for nogle år siden fik af den amerikanske samler. Men den burde i dag have stået på museum, som et dansk klenodie. Måske på Danmarks Tekniske Museum, snarere på Nationalmuseet eller måske Frihedsmuseet. Det kan selvfølgelig nås endnu. Hvis engang amerikanerens isfabrik ikke går så godt længere.
   Endnu en anledning til disse betragtninger er at det er kommet os for øre (og øje), at en anden markant dansk bil er endt i USA. Det er fru Øelunds Rolls-Royce Continental (se billede fx i BhT nr. 32). Os bekendt havde den ikke været udbudt til salg herhjemme, før man gennem en ejerliste i en ny bog

   blev gjort bekendt med at den befandt sig i Californien. Igen en vogn med en dansk historie, som er forsvundet. At dens tidligere ejer er gennem mange år, Erik Nyegård, er forundret, er forståeligt.
   Blandt de andre vogne, der er gået ud af landet på det seneste, er nogle som var indført i nyere tid: En Lagonda er gået retur til England, en Riley ligeså, en Aston Martin er sendt sydpå. Det kan jeg personlig ikke sørge over. De havde ingen dansk fortid og der kan altid komme lignende vogne hertil igen.
   Desværre er der også stadig »danske« køretøjer som bliver eksporteret. Når det ikke er typer vi stadig har mange af, ærgrer det mig. Fx Christianis Mercedes-Benz Stuttgart.
   Skal vi gøre os håb om at vinde myndighedernes forståelse, og sympati hos folk der ikke umiddelbart deler vores interesse for gamle motorkøretøjer, så må det være ved først og fremmest at værne om de biler og motorcykler der har en dansk fortid.

                              Ole Emil Riisager