Bilhistorisk Tidsskrift NR. 66 - 1981 side 3 |
Det er snart en del år siden vi holdt op med at bringe ledere, spidsartikler i Bilhistorsk Tidsskrift. Men ingen regel uden undtagelse, og denne er (produktionstiden for BhT er ret lang) undfanget i efterveerne af en TV-udsendelse sidst på vinteren om Haderslev. Udsendelsen indeholdt en del filmklip, kombineret med
forbavsende gode lydoptagelser, fra bl.a. Christian X's besøg i
Haderslev. Kom han end sejlende med Dannebrog, så holdt den mindeværdige
Cadillac parat på kajen for at overtage befordringen. Og det så vi
tydeligt i TV-udsendelsen. |
kønt eller særpræget. Men det var lavet af Dansk
Karosseri-Fabrik i Drejøgade i København, efter den gamle konges mål,
og køretøjet var en markant del af billedet ved begivenheder af en
betydning for nationen, som de unge måske i dag har svært ved at sætte
sig ind i. Før, under og efter besættelsen. |
blev gjort bekendt med at den befandt sig i
Californien. Igen en vogn med en dansk historie, som er forsvundet. At
dens tidligere ejer er gennem mange år, Erik Nyegård, er forundret, er
forståeligt. Blandt de andre vogne, der er gået ud af landet på det seneste, er nogle som var indført i nyere tid: En Lagonda er gået retur til England, en Riley ligeså, en Aston Martin er sendt sydpå. Det kan jeg personlig ikke sørge over. De havde ingen dansk fortid og der kan altid komme lignende vogne hertil igen. Desværre er der også stadig »danske« køretøjer som bliver eksporteret. Når det ikke er typer vi stadig har mange af, ærgrer det mig. Fx Christianis Mercedes-Benz Stuttgart. Skal vi gøre os håb om at vinde myndighedernes forståelse, og sympati hos folk der ikke umiddelbart deler vores interesse for gamle motorkøretøjer, så må det være ved først og fremmest at værne om de biler og motorcykler der har en dansk fortid. Ole Emil Riisager |