Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 66  -  1981     side    5

     
 

hvad der meddeles, er der på det sted hvor uheldet skete, 20 fod vand.
  Såvel hr. Bruhn som hans passagerer måtte fortsætte rejsen pr. jærnbane. Når undtages den ufrivillige dukkert og tabet af automobilen, slap han mærkværdig godt fra uheldet. – Men det var forsåvidt også dyrt nok for en københavnsrejse.
   Bilen havde han været i besiddelse af i 3 uger. Den skal have kostet sine 20.000 kr. – men var forsikret.

   Forskellige andre ting på avisudklippet tyder på at begivenheden fandt sted i 1917, selv om bilkørslen på det tidspunkt under krigen må have været stærkt indskrænket. Et andet familiemedlem, Jens Bredstrup, har hørt at vognen af samme årsag var ombygget til at køre på gas (acetylen?), og at det måske var det anlæg der sprang i luften. Det er dog mere sandsynligt at den kørte på benzol.
   På side 59 i Ry Andersens »Auto Album« er et fotografi af Bruhn i en Chandler, og med Bredstrup som dreng på bagsædet. Vognen ligner, men ikke helt – der er små afvigelser i linjeforløbet, så det er ikke helt sikkert at det er samme eksemplar. Red.