|
Messing-Fordens epoke udrandt i 1917. Mekanikken
undergik ingen afgørende ændringer, men den kantede messing-køler blev
afløst af den mere afrundede, sortmalede.
Tønnes Pedersen har tidligere i BhT givet en oversigt over
hvordan man kan kende forskel på årgangene, men det er så længe siden,
at vi med sindsro vil citere fra den:
1917: Kantet messingkøler erstattes af sortlakerer
kølerkappe af jernplade (pga. krigen). Hjulkapsler og kølerprop
fornikles. Skærmene gives en mere afrundet form og forsynes med
optrykkede vulster. Vognen leveres med elektrisk horn drevet fra magnet.
1919: Elektrisk selvstarter og aftagelige fælge kan fås som
ekstraudstyr.
1920: Ratkrans af ebonit (tidligere træ), 16" i
diameter.
Så sent som i januar 1924 udstillede Bülow Ford i
Industriforeningen. Senere på året skiftede Bülow så at sige fra den
ene dag til den anden til GM, |
|
1921: Petroleumslygter ved torpedoen
forsvinder.
1917-22 findes 4 standardmodeller: 2-pers. åben
runabout, 4-pers. åben touring, 2-pers. lukket coupé og 4-pers.
lukket sedan. De åbne modeller har begge lodret vindspejl. Touring
har kaleche med lodrette støtter og 3 |
|
Ford åbnede i juli 1919 sin første europæiske
samlefabrik i Heimdalsgade på Nørrebro i København. Med en stab
på halvandet hundrede ansatte var kapaciteten i begyndelsen 14
vogne om dagen. Fabrikken leverede til Norden, inclusive Island, til
de baltiske randstater, Polen, Danzig og Nordtyskland. |
|
|