Bilhistorisk Tidsskrift NR. 68 - 1981 side 4 |
smalle vinduer bagud. Coupé og runabout har en lille kasse over bagakslen (bagagerum). Sedanen har dør midt i siden (centerdoor) med vindue på hver side og oval bagrude. Alle modeller har normalt sortlakerede lygtekranse og kølerkappe, men blev ofte forsynet med forniklede kranse og kapper (aldrig blank messing). Farven på disse årgange var altid fra fabrikken sort. Benzintanken lå altid under sædet og var i de åbne modeller tøndeformet. |
1923: De åbne modeller får skråt vindspejl og
lodrette kalechestivere forsvinder. Vognene gøres lidt lavere, bl.a. ved
at sæderne sænkes. Dermed får benzintanken ovalt tværsnit. De lukkede
modeller er i alt væsentligt uændrede. I slutningen af 1923 kommer for
første gang den 4-dørs sedan med firkantet bagrude. |
og der er kun to vinduer i hver side. Bagruden rektangulær. Køleren får en 1 1924 åbnede Ford sin supermoderne store samlefabrik i Københavns Sydhavn. Den første vogn, som rullede ud, var en empiregrå touring. 12. maj 1926 satte fabrikken rekord med en dagsproduktion på 253 vogne, og da Ford T gik ud af produktion året efter havde Ford lavet over 100.000 dansk samlede vogne. |