Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 68  -  1981     side    8

     
 

 

 

Fordvogn kan trods alt ikke skjule sit ophav. Fordfjedren, tværfjedren, der er kendt af ethvert nogenlunde civilisere barn verden over, røber den, eller har gjort det til dato. For fremtiden blive det meget lettere at camouflere Ford vognen virkningsfuldt. En dansk mani har nemlig anmeldt patent på en anordning, der erstatter tværfjedren med fjedre i vognens længderetning.«
   Denne udformning gik i øvrigt ud på at erstatte forfjedren med en tværdrager, som udvendigt hvilede på fjedrene i længderetningen. Ønskede man oven i købet vognen sænket, behøvede man blot at anbringe fjederhusene under, i stedet for over, forakslen. Det hele kunne monteres på ganske kort tid med anvendelse af eksisterende huller Systemer med langsgående fjedre blev også tilbudt til lastbil- og buschassiset TT.
   Den enkleste form for camouflage bestod i en kølermaskering, den mest ekstreme naturligvis i et helt andet karrosseri, eventuelt kombineret med

  

A 1219 blev leveret i april 1922 til ingeniør L. Fasting, Paludan Müllers vej 6,