Bilhistorisk Tidsskrift NR. 68 - 1981 side 13 |
værkfører Noe. Ombygningen foregik i bilhuset på
Toldbodvej – på 4. sal byggede karetmager Petersen et torpedoformet
karrosseri, smalt, to personer sad delvist bag hinanden, det blev malet
mørkeblåt og forsynet med et kæmpe kobber udblæsningsrør langs
venstre side. |
bygget med et topstykke med 16 topventiler – hvad der i
øvrigt blev gjort ved den ved jeg ikke, men jeg mener at den opnåede en
hastighed omkring 120 kmt, og det var meget, når man tænker på
T-modellens styretøj og bremser. |
Billedet af en Ford T touring, forsynet med Topsy Top og ballonhjul, er taget på Bornholm i forholdsvis nyere tid. Ejeren var en landmand i Rø. Det helt store udstyr kunne man få hos auto-sadelmagerfirmaet Olskind på Amager: Kølermuffedisse, reservehjulsovertræk, skrå sideskærme, kuffert på trinbrættet og — hvad ikke ses — en patenteret fodpose, omsluttende pedaler og selvstarterknap. |