Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 68  -  1981     side   13

     
 

 
 

værkfører Noe. Ombygningen foregik i bilhuset på Toldbodvej – på 4. sal byggede karetmager Petersen et torpedoformet karrosseri, smalt, to personer sad delvist bag hinanden, det blev malet mørkeblåt og forsynet med et kæmpe kobber udblæsningsrør langs venstre side.
   Chassiset blev overdraget til mekaniker Lundin, en lidt tørstig skåning, men ubestridt husets fineste mekaniker. Chassiset blev udstyret med Ruckstell bagaksel, der havde to gear, deraf det ene overgear. Motoren blev om-

bygget med et topstykke med 16 topventiler – hvad der i øvrigt blev gjort ved den ved jeg ikke, men jeg mener at den opnåede en hastighed omkring 120 kmt, og det var meget, når man tænker på T-modellens styretøj og bremser.
   Min far prøvekørte den ud ad Strandvejen med mig som dybt interesseret observatør, og i Tårbæk gik håndspeederen fast, motorrummet var aflåst, og den fri udblæsning drønede uhæmmet ud over de stille villahaver. Heldigvis faldt uhyret til ro efter et

Billedet af en Ford T touring, forsynet med Topsy Top og ballonhjul, er taget på Bornholm i forholdsvis nyere tid. Ejeren var en landmand i Rø. Det helt store udstyr kunne man få hos auto-sadelmagerfirmaet Olskind på Amager: Kølermuffedisse, reservehjulsovertræk, skrå sideskærme, kuffert på trinbrættet og — hvad ikke ses — en patenteret fodpose, omsluttende pedaler og selvstarterknap.