Bilhistorisk Tidsskrift NR. 69 - 1982 side 3 |
50-året for den første Ford V-8 |
Af Claus Espeholt
I slutningen af november 1931 gik produktionen af Fords
1932-modeller så småt i gang i USA, og det var planen, at de nye
modeller skulle præsenteres i januar 1932. |
automatisk tændingsregulering og motorophæng af
gummi. Karrosserityperne var de samme som hidtil, men karrosserierne var
noget mere »strømliniede« end tidligere. Således var solskærmen
forsvundet. Endelig var benzintanken af sikkerhedshensyn placeret bag i
bilen. |
Denne V-8 motor havde slagvolumen på 3,5 1 og en
ydelse på 65-70 hk ved 3400 omdr./min. Ventilerne var anbragt sidestillet
inderst i V'et, og det gjorde det muligt at anbringe karburatoren
hensigtsmæssigt midt i V'et. Derimod måtte udblæsningskanalerne føres
igennem blokken ud på ydersiderne, og det viste sig senere at give
køleproblemer. Motoren var forsynet med fuld tryksmøring, vandpumper i
topstykkerne og en afbalanceret krumtap, der vejede 65 pund.
Plejlstængerne var anbragt ved siden af hinanden på såkaldt vandrende
lejer, det vil sige, at plejlstangslejerne havde lejeflader både indad
mod krumtappen og udad mod plejlstængerne. |