Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 69  -  1982     side    6

     
 

 

 

hvad Ford vil gøre. Mr. Ford er allerede i gang med det. Der banker en ny puls gennem den mægtige Ford organisation, synlig overalt, lige fra laboratorierne, fabrikkerne og ned til værkstederne. « Man forstår, hvorfor den ellers så pressesky Henry Ford alligevel af og til gav et interview til denne journalist.
   Først den 10. marts 1932 rullede den første 32-model af samlebåndet, men mod slutningen af marts var der kun produceret 1133 biler med V-8 motor. Det var knap nok til at alle forhandlerne kunne få en hver. Nogle måtte derfor nøjes med at vise film for publikum på præsentationsdagen den 31. marts, hvor en nøjagtig optælling viste, at 5.501.952 mennesker alene denne dag havde set Fords nye model.
   V-8'eren vakte opsigt. Aldrig før havde man kunnet købe en 8-cylindret bil for så lav en pris, og folk betragtede vel også Fords initiativ som en indsats til bekæmpelse af den stadigt dybere depression. I løbet af de første dage blev der efter sigende afgivet ordrer på 200.000 biler, men det var nu nok noget højt sat, fordi der kun blev fremstillet 287.000 af Fords 32-model, og det var det laveste tal for Ford siden 1913.

 

Ford kom også i dette år på andenpladsen efter Chevrolet, men betragtes de månedlige salgstal, så lå Ford på førstepladsen fra det tidspunkt, hvor der rigtig kom gang i produktionen, nemlig i juni måned.
   Af de nævnte 287.000 var de 93.000 4-cylindrede. Den 4-cylindrede model (B-modellen) var meget svær at sælge i USA, og sælgerne måtte i et særligt salgsprogram gå fra dør til dør for at afsætte den upopulære B-model. Man tør slet ikke tænke på, hvad der ville være sket, hvis Ford kun havde kunnet tilbyde B-modellen. Så ville 1932 have været en katastrofe. Det gik ellers galt nok, for Ford havde i 1932 et underskud på 75 mio. $, og det var en hel del dårligere end konkurrenterne.
   I betragtning af den hovedkuls måde, som 32-modellen blev udviklet på, var der forbavsende få svagheder ved den nye model. Fra maj 1932 blev man nødt til at forstærke chassiset bagtil. Fra juni 1932 blev en større køler sat i produktion, og da dette ikke hjalp nok på de indløbne klager fra midtvesten over køleproblemer, måtte man fra oktober 1932 montere en kølerhjelm med flere og større »gæller«.